מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגינה המרהיבה של סבא רבא אליעזר סגל ז"ל

פעילות כללית במסגרת התכנית
מעגל שיח במסגרת התכנית
ייסוד בית הכרם ומשנתו של סבא רבא ז"ל

בס"ד

שמי אוריה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד במאגר המורשת את סבא רבא אליעזר סגל ז"ל. על השאלות ענתה אמי, נכדתו של סבא רבא אליעזר סגל ז"ל בשמו.

סבא רבא אליעזר גדל בין ילדי השכונה גאולה בירושלים. עוד בהיותו קטן הם היו מבלים הרבה בשכונה מכיוון שזו שכונה מאוד פעילה בתרבות ובחברה. לאחר מכן עברו לבית הכרם.

סבא רבא היה למעשה בן יחיד ולאמו היה מגרש בבית הכרם אשר אותו רכשה בשנת 1919. סבא תמיד חלם לבנות בית במגרש עם גינה ואכן הוא מימש את החלום. הרעיון מאחורי הקמת השכונה בית הכרם היה שכונת גנים, כלומר שכל משפחה מקבלת מגרש ובונה לה בית קטן לצד גינה גדולה מאוד. יש לסבא דור המשך – שתי בנות שחיות שם, אבל כל משפחתו רצתה לגור שם. היום זה לא פשוט, זה יקר וצריך להיות בעל אמצעים רבים כדי לגור שם. הכל השתנה מאז, השכונה התפתחה בצורה מדהימה אבל זה לא שינה לסבא רבא, כי הייתה לו את חלקת האלוהים שלו שכל יום כאשר היה יוצא אל הגינה הוא היה מאושר, הוא הגשים את דור המייסדים של אמו וכמובן גם של עצמו.

ההווי הקהילתי

כן עוד בהיותו נער צעיר, סבא זכר שחגגו שם את ט"ו בשבט. הייתה תהלוכה גדולה מכיכר ציון עד לבית הכרם ואז היו נוטעים שתילים, היה ססגוני ויפה. בעבר הייתה הרבה חשיבות לחגים לכל חג היה את הדת והמסורת שלו. היום הדור הצעיר פחות קשור למסורות אבל בעבר החגיגה הייתה יותר מסיבית וזה לא אותו הדבר.

השנים חלפו וסבא אליעזר ז"ל עבר לעבוד ב"סולל בונה" כמהנדס ראשי במשך 25 שנה. הוא השתתף בפרויקטים גדולים, ביניהם הבנייה של מחלבת "תנובה" בשכונת רוממה בירושלים.

בשנת 1982 יצא לגמלאות והחל את מסעותיו בעולם, אין ארץ אשר לא טס אליה ואף הביא מזכרת מכל העולם. אמי מספרת כי הבית של סבא רבא וסבתא רבתא שלי בשכונת בית הכרם היה מלא מזכרות מכל העולם. הגינה שלו הייתה מאוד מפורסמת ברב יופייה, היא הייתה מצולמת לעיתונים. אימא, כשהייתה קטנה, הייתה מארחת שם כל שנה את כיתתה לביקור כיום טיול משום שהייתה מרהיבה ביופייה.

סבא רבא היה אומר: "החיים לפי היהדות היו הם הנכונים, הם מבוססים על עבודה וגם על לימוד התורה, זה הרעיון של תורה עם דרך ארץ". אדם עובד חייב גם להפעיל היטב את מוחו, אדם זה צריך לחיות את חייו במלואם מכל ההיבטים. לו היה היום בחיים סבא רבא אליעזר, הוא היה מייעץ לדור הצעיר: נסו להיות עליזים, תייצרו תחביבים, העשירו את חייכם ברוחניות והשכלה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר ממ"ד בית חורון, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה איילת בכר.

מילון

בית הכרם
בית הכרם היא שכונה ותיקה במערב העיר ירושלים. בצפון גובלת השכונה בשכונת קריית משה, במערב בשכונת יפה נוף ויער ירושלים ובשדרות הרצל, בדרום ברמת בית הכרם ובמזרח בדרך בגין וגבעת רם. חלק ממייסדי השכונה התגוררו קודם לבנייתה במרכזה של ירושלים, באזור בו בשנות האלפיים נמצא רחוב הלל. אזור זה כונה אז גם בשם "בית הכרם", על שם העצים והגנים שהקיפו אותו. ייתכן כי שם זה נדד עימם כאשר התיישבו בשכונה החדשה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נסו להיות עליזים, תייצרו תחביבים, העשירו את חייכם ברוחניות והשכלה“

הקשר הרב דורי