מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגיבור שנאבד

סבתא ואני
סבתא שלי בילדות
גיבור שנעלם במלחמת העולם השנייה

שלום, שמי אינה פוקס. נולדתי בברית המועצות בז'יטומיר בשנת 1948. עברתי לישראל בשנת 1991 לפני ההתפרקות של ברית המועצות.

כשהייתי בת 17, בשנת 1965, ועוד למדתי בבית ספר, הייתי מדריכה של תלמידים קטנים ממני. קיבלנו מכתב  לבית הספר שלנו (מצ'כוסלובקיה) ובו מסופר שתלמידים בבית ספר צ'כוסלובקי מחפשים גיבור שנפל בקרב בזמן שחרור העיר שלהם מהנאצים.

הם רק יודעים עליו שהוא היה חייל של צבא האדום, יודעים את השם שלו ומאיזה עיר הוא היה. התלמידים הצ'כוסלובקיים שומרים על הקבר ומטפלים בו. הם כתבו שהם רוצים למצוא את המשפחה של הגיבור ולהזמין אותם לבקר את העיר שבו נמצא הקבר.

אני ועוד כמה חניכים שלי קיבלנו את המשימה למצוא את המשפחה של הגיבור. ישבנו וחשבנו ממה מתחילים. ידענו רק את שמו הפרטי ושם המשפחה שלו. שם המשפחה שלו היה לא נפוץ במיוחד. שמו היה וואוודה (Voevoda). משמעות השם – מנהיג צבאי.

אחד הילדים הציע ללכת לעיתון המקומי ולבקש שהם יפרסמו את הסיפור עם המידע המצומצם שיש בידינו, ואולי משפחת הגיבור תימצא. בעיתון קיבלו אותנו במחלקת פניות ציבור. כאשר סיפרנו את הסיפור, האישה שקיבלה אותנו אמרה שבעיתון יש כתבת עם אותו שם המשפחה – גם וואוודה.

הוחלט שהיא תטפל בנושא. כאשר הגענו אליה וסיפרנו לה את המקרה, פלא פלאים – התברר שמדובר באבא שלה. היא התחילה לבכות ומאוד שמחה באותו הזמן. התברר שאלמנתו של הגיבור ואפילו אימא שלו עדין בחיים, והדבר היחיד שהם ידעו על גורלו הוא שהוא נהרג בזמן המלחמה בשטח של צכוסלובקיה.

הזוית האישית

דניאל הנכד המתעד: אני מאוד אהבתי לעבוד ביחד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, למדתי דברים חדשים על סבתא שלי.

מילון

גיבור
איש שמציל חיים אחרים על חשבון עצמו

ז'יטומיר
ז'יטומיר (אוקראינית: Житомир; רוסית: Жито́мир) היא עיר בצפון מערב אוקראינה בחבל ווהלין, מרכז מחוז ז'יטומיר. אוכלוסיית העיר מונה כיום כ-263,507 איש. העיר נמצאת במרכזו של יער טבעי על 4 נהרות: טטריב, קמיינקה, ירושנקה ופוטינקה. את העיר חוצים שני כבישים מרכזיים באוקראינה: קייב-ורשה וקייב-ברסט. העיר נודעה כמרכז יהודי חשוב מן המאה ה-18. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התלמידים כתבו שהם רוצים למצוא את משפחתו של הגיבור ולהזמין אותם לבקר בקברו עליו הם שומרים“

הקשר הרב דורי