מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגביע של אליהו הנביא

אני,הגביע מ-1900,וסבתא בלה.
הגביע של פסח לאליהו הנביא
הגביע של פסח, מבית סבי, מלווה אותנו במלוא הדרו, בעיטורים של כסף לבן ובורדו.

גיל נכד אהוב שלי, בחרתי בגביע של אליהו הנביא משתי סיבות:
האחת: הגביע,עבורי, הוא הילדות והחיבור שלי לסבא שהיה מאוד משמעותי בחיי.
השנייה: חגגנו עכשיו את חג הפסח. את הגביע קיבלתי מסבא שלי אהרון שואבי (ווסרטייגר)  
 
גיל, לפני שאספר לך על הגביע אני רוצה לספר לך קצת על סבא אהרון ועל הקשר המיוחד שלי איתו.
סבא נולד במדבינסקי שבליטא (היום בלטביה) ועלה לישראל (פלסטינה) עם סבתי ושני ילדיהם בשנת 1927 והגביע, "עלה" איתם מליטא לארץ. 
סבא וסבתא גרו בקריית חיים שם נולדתי וגדלתי אצלם בבית שהיה בית דתי. כל שבת הייתי הולכת עם סבא לבית הכנסת ומאוד התחברתי לתפילות, לחגים, ולחג הפסח במיוחד, תמיד אהבתי לעזור בהחלפת כלי החמץ, בגלל הכלים המיוחדים והיפים שהיו רק בפסח כשהגביע היה הנוכח, היפה והמיוחד מכולם. סבא וסבתא קבלו את הגביע בשנת 1900 והיום הוא בן  116 שנים ויותר.
 
הגביע עשוי מזכוכית שקופה ומצויירים עליו עלים ופרחים בצבעי: כסף, לבן ובורדו וכתוב עליו "פסח", כשמוזגים לתוכו את היין, הגוון של הצבעים מתכהה, נהיה עמוק יותר, מודגש וזוהר. 
סבא שלי ידע שאני מאוד אוהבת את הגביע והוא נתן לי אותו במתנה בפסח, שנת 1960 בצאת החג. אני זוכרת, את ההתרגשות שלי ואת המסר של סבא בעת הנתינה, כשביקש  ממני שאשמור עליו ואמשיך את המסורת גם עם הילדים שלי ואכן, הגביע של אליהו הנביא, ממשיך להיות נוכח בשולחן הסדר עד היום ואתם: אתה, האחים שלך ובני הדודים, תמשיכו את המסורת ותעבירו את הגביע והסיפורים לילדיכם, לדורות הבאים. 
 
הגביע הגיע מליטא לישראל – לקריית חיים, עבר איתי למעיין צבי, למכמורת וכיום הוא בביתי בכפר יונה. 
 
אחי ואני חוגגים את ליל הסדר שנה אצלי ושנה אצלו והגביע הוא אורח הכבוד בשולחן הסדר.
הגביע תמיד איתנו וגם הזיכרון של סבא אהרון והספורים שלו נוכחים בליל הסדר.  
 
גיל, אתה זוכר כשהייתם קטנים, סיפרנו לכם שאליהו הנביא צריך לבוא וללגום מהגביע. אמרנו לכם ללכת לישון מאחר ואליהו הנביא יבוא מאוחר כי הוא צריך לעבור בהרבה בתים. השארנו את הגביע מלא ביין על השולחן ובלילה, כשישנתם, אבא שלך שפך קצת מהיין ובבוקר ניגשתם בהתרגשות לשולחן ולא הבנתם מדוע אליהו הנביא שתה כול כך מעט והסברנו לכם ,שהוא שותה בכל הבתים בהם הוא מבקר ולכן הוא לא יכול לשתות הכול… ואתם האמנתם ומאוד התרגשתם.
מתן אחיך ובן הדוד שלך טל לא כל כך האמינו לנו אבל אתה עדי ועמית מאוד התרגשתם וציפתם למתנות וגם קבלתם. וכשגדלתם, גם אתם הבנתם שאבא שלך "היה אליהו הנביא".
כך ממשיכה המסורת, של סבא אהרון, בעזרת אבא שלך. 
 
תשע"ו
מורות מובילות ריקי באגר ולילית קניגסברג  

מילון

גביע
גביע הוא כוס בעלת רגל דקה וארוכה. לרוב הגביע עשוי זכוכית, אך ניתן למצוא גם גביעי מתכת (בעיקר כסף) או חרסינה. גביעים בצורות שונות משמשים למגוון משקאות, ביניהם - גביע שמפניה, גביע יין וגביע מרטיני.

ציטוטים

”אם אתה מסתקרן וקשוב בסוף תמצא את מה שאתה מחפש“

הקשר הרב דורי