מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגביע העתיק לקידוש

בגינה בבית ספר יסודי נהלל
התמונה צולמה בשנת 1960
הגביע שעובר מדור לדור

סבתא עדנה נולדה בגבעת ברנר ב1955.

גלגולו של חפץ

סבתא רבתא שלי ברחה מגרמניה שלושה שבועות לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. היא לקחה איתה מעט ציוד. בין החפצים היו כלי כסף שהוריה נתנו לה. אחרי שהיא נפטרה הגביע עבר לסבתא שלי. בזכותו יש לנו זיכרון מהמשפחה שמתה בשואה. כשאני בא לבקר את סבתא שלי אנחנו עושים קידוש עם הגביע הזה.

סבתא שלי בחרה בגביע הזה כי היא רצתה חפץ בעל ערך ומשמעות במשפחתנו. הערך שלו הוא לא רק בכסף, אלא הסיפור המשפחתי שהגביע נושא איתו. המחשבה שבגביע הזה שתו הסבים שלי במשך דורות רבים – מרגשת מאד. החפץ תמיד מזכיר לי שאני חלק ממשפחה גדולה, גם אם לא זכיתי להכיר אותם.

הכוס מעוצבת בצורת גביע יין עם עיטורים. במרכז מופיעות ראשי תיבות של סבא רבא של סבתא רבתא שלי (JF) שם פרטי יואכים ושם משפחה פרידלנדר. זאת כוס עם רגל מחוברת לתחתית. הגובה של הכוס הוא כארבעה עשר, ס״מ והיא עשויה מכסף טהור.

הכוס הזאת עוברת במשפחה שלנו לפחות מאה חמישים שנה. החפץ עבר מדור לדור, עד שהגיעה לישראל כשהנאצים עלו לשלטון בגרמניה. עליית הנאצים לשלטון הגיעה לשיאה ב-30 בינואר 1933, עם מינויו של אדולף היטלר לקנצלר גרמניה, ועלייתו לשלטון, לאחר שהמפלגה הנאצית בראשותו זכתה בכשליש מהמושבים בבחירות לפרלמנט בנובמבר 1932. לצעד זה, שמיד בהמשכו הפכה גרמניה הנאצית לדיקטטורה, קדמו מהלכים שנמשכו שנים אחדות, במהלך שלהי קיומה של רפובליקת ויימאר. (ויקיפדיה). בעקבות מהלך זה סבתא רבתא ברחה לארץ ישראל והביאה עמה את הגביע. בעבר, הגביע שימש את בעליו לקידוש על היין בערב שבת ובמוצאי שבת להבדלה, בחגים ובמועדים. העיצוב שלו מסורתי, ויפה במיוחד.

הזווית האישית

הסבתא עדנה מוסל והנכדה יובל השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר יסודי נהלל בתשפ"ג 2023

 

מילון

עיטורים
קישוטים

ציטוטים

” החפץ תמיד מזכיר לי שאני חלק ממשפחה גדולה, גם אם לא זכיתי להכיר אותם“

הקשר הרב דורי