מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה של סבי מפולין בזמן המלחמה

אני וסבי
סבי בגיל 4
הבריחה המשפחתית אל מבטחים

שמי נדב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סיפורו של סבי, יצחק צ'ישנבסקי.

סבי נולד בפויטרקוב שבמחוז לודז' שבפולין בשנת 1935. סבא מספר: "בשנת 1939 השמיים בפולין כוסו במטוסים גרמנים, פצצות לאינספור נחתו בוורשה הבירה והקרקע הבטוחה תחת רגלנו נעלמה בבת אחד." משפחתו של סבי החליטה לקחת סיכון רב ולברוח מהעיר לאחר שנכבשה על ידי הגרמים שהשליטו בה אווירת טרור, מעשי רצח וביזה.

מטרת משפחתו של סבי הייתה להתקדם אל עבר הגבול הרוסי כשהצבא הגרמני פרוש ואורב בכל מקום והסיכוי לשרוד אפסי, יעד הבריחה היה להגיע לעיר ביאליסטוק.

משפחתו של סבי התפצלה, כאשר אביו של סבי יחד עם אחי הגדול יצאו לדרך ראשונים עם קרובי משפחה נוספים בכדי לוודא שהדרך אכן בטוחה.

סבי, אמו ואחותו הגדולה ממנו המתינו לשמוע מה עלה בגורל משפחתם. לשמחתם, אשתו של בן הדוד של סבי חזרה לקחת אותם אל רוסיה. באחד מפיתולי הדרך סבי התעייף ועצר לרגע. לא לשכוח שהוא היה היה בסך הכול ילד קטן בן ארבע שנים. אמו עצרה לרגע, הביטה לתוך עיניו ואמרה: "אנחנו הולכים למקום אחר, זה רחוק והדרך תהיה ארוכה. אתה אומנם קטן, הכי קטן במשפחה, אבל אתה תלך כמו כולנו גם אם תיפול, גם אם יכאבו לך הרגליים, גם אם יגמר לך הכח ברגליים, אתה תמשיך ללכת בשקט, בלי להתלונן ובשום פנים ואופן אתה לא תבכה!".

סבי קם והלך יחד עם המשפחה.

סבי ואחיו עומדים מימין לשמאל: עמנואל (13), בלומה (10), אריה (8), יצחק ( סבי בן 4), שנת 1936

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד המתעד נדב: היה מעניין מאוד לעבוד עם סבי על תיעוד הסיפור ולהכיר אותו יותר.

מילון

פיוטרקוב טריבונלסקי
פיוטרקוב טריבונלסקי (בפולנית: Piotrków Trybunalski ) היא עיר בפולין, הממוקמת כ-26 ק"מ מדרום לעיר לודז'. ממוקמת ברמה מישורית (בגובה של 200 מ' מעל פני הים), אשר כמעט ואין בה יערות. הטמפרטורות נעות בה בין מינוס 20 בינואר ל-18 בממוצע ביולי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לוותר לעולם“

”אתה תלך כמו כולנו גם אם תיפול, גם אם יגמר לך הכח ברגליים, אתה תמשיך ללכת בשקט, בלי להתלונן ובשום פנים ואופן אתה לא תבכה“

הקשר הרב דורי