מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה של סבא יוסף מהשואה

אני וסבא כשהייתי תינוק
אני וסבא היום
איך סבא יוסף הצליח לברוח מהשואה

שמי אלון, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, יוסף דיטמן, ממנו שמעתי את סיפור השרדותו בתקופת השואה.

סבא יוסף מספר:

איך הגעתי לגטו

שהייתי בן 10 הנאצים הגיעו אלינו. כשהם הגיעו הפסקנו ללמוד. הם הוציאו את כל היהודים לשטח ואמרו שכל מי שינסה לברוח או לעשות נזק לגרמנים ימות. אחרי שנה פינו אותנו לגטו ורשה.

גטו ורשה

הכניסו אותנו לבית ספר. היה קצת מים ואוכל היה חורף וקר. כולם הצליחו לקחת קצת חפצים אישיים. אנשים התחילו למות מרעב. אבא שלי היה אופה הוא הצליח למצוא בודה והשיג לנו שתי פרוסות לחם כל יום במשך חצי שנה.

הבריחה

בגלל המצב הקשה החלטתי לברוח. ברחתי דרך הגד של הגטו לכפרים הקרובים. שוטר פולני תפס אותי הוא נתן לי שק תפוחי אדמה והיה לי קשה לסחוב אותו אז נפלתי השוטר הרים אותי ולקח אותי לתחנת הרכבת. עליתי על הרכבת והורידו אותי אחרי תחנה בגלל שאני יהודי. עליתי על עוד רכבת והגעתי איתה לעיירה. נכנסתי למאפיה וביקשתי לחם, נתנו לי חתיכה קטנה. חיפשתי מקום לישון בו, ראיתי חווה ביקשתי מהאנשים לישון עם הפרות, אבל הם לא הסכימו לי ואיימו שיהרגו אותי. ברחתי מהם הלכתי לבית אחר שהיה כלב בחצר הבית, הכלב התחיל לנבוח ומי שגרה בבית יצאה אליי הסברתי לה שאני ילד יהודי, היא הסכימה ונתנה לי להכנס היא טיפלה בי, נתנה לי מקום לישון, אבל בחמש בבוקר הייתי צריך לעזוב. היא נתנה לי אוכל וברחתי.

הכרתי את האזור וידעתי שיש גוי עשיר עם חווה. נכנסתי לרפת בלי שימו לב. בבוקר הוא ראה שהשער פתוח הוא ראה אותי ואמר לי לברוח כי הוא מפחד שיהרגו אותו ואותי. אמרתי לו שאין לי לאן ללכת ואני יכול לעבוד ברפת ושאני אשאר אצלו עד שהעשבים יגדלו ואז אני אוכל להתחבא בשדות. הוא הסכים וטיפלתי לו בפרות. הוא הביא לי אוכל. שתיתי את החלב של הפרות ואכלתי את ביצי התרנגולות כך שרדתי.

אחר כך פגשתי את אחי וברחנו לכפרים אחרים. ביום התחבאנו בשדות ובלילה התחבאנו באסם גדול. פגשנו ילד שאמר לנו שנוכל להתחבא אצלו והוא יביא לנו סלק מתוק ותפוחי אדמה. כשהרוסים הגיעו יצאנו לחופשי. אני זוכר  זקנה אחת, שתמיד נתנה לנו אוכל היא התעלפה כשראתה אותנו ובעלה צעק עליה "זקנה טיפשה, עכשיו את מתעלפת, אחרי שנתת להם אוכל". הבעל של הזקנה הרשה לנו להישאר אצלו עד הקיץ. לבסוף חזרנו לורשה ושלחו אותנו לקיבוץ בפולין.

הזוית האישית

אלון: נהנתי לעשות את עבודה עם סבא שלי. בעקבות העבודה למדתי איך סבא שלי שרד את השואה ואת הדברים הקשים שהוא עבר במהלך הילדות שלו כתוצאה מהשואה.

מילון

גטו
המקום שפינו אליו את היהודים בזמן השואה.

גטו ורשה
גטו ורשה היה הגדול בגטאות היהודיים בפולין בתקופת השואה. הגטו הוקם על ידי הנאצים ב-12 באוקטובר 1940 ובשיאו מנה כ-450,000 נפש. הגטו נחרב במאי 1943 בתום מרד גטו ורשה, שהיה הגדול מבין מרידות היהודים בתקופת השואה. ויקיפדיה

ציטוטים

”"אל תקדים את המאוחר".“

הקשר הרב דורי