מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מסוריה לארץ ישראל

סבתא ואני
תוכנית הקשר הרב דורי
העלייה לארץ של סבתא יהודית חדרי

סבתא יהודית חדרי נולדה ב1933 בעיר חלב בסוריה.

חַלַבּ היא עיר גדולה בסוריה ובירת מחוז חלב בצפון-מערב המדינה. עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הייתה חלב העיר הגדולה בסוריה, ובשנת 2021 הוערכה אוכלוסיית העיר בכ-2 מיליון בני אדם, אך מאות אלפים ברחו ממנה במהלך המלחמה. רוב תושביה ערבים וכורדים. גרים בה גם ארמנים וטורקים, ועד כחמישית מתושביה הם נוצרים. העיר היא אחד המקומות הנושבים הידועים העתיקים ביותר בעולם, והחלה להתפתח בתחילת האלף ה-5 לפנה"ס על קבוצה של גבעות השוכנות כיום ,סביב גבעת המצודה שבמרכז העיר.

הסיפור של סבתא יהודית סופר לי על ידי אמא שלי, כיוון שסבתא יהודית כבר נפטרה. אבל הייתה לי זכות להכיר אותה וכשהייתי בגיל חמש, סבתא נפטרה.

סבתא שלי סיפרה שבזמן שהמשפחה שלה רצתה לעלות לארץ מסוריה, הגיעו מבריחים שהבריחו אותה ואת סבא שלי  האחים שלה וההורים שלהם לארץ ישראל. הזיכרון שלה הוא שהמבריחים אספו את סבתא שלי וכל משפחתה באמצע הלילה מהבתים, והם לא יכלו לקחת כלום מהבית.

ב1938 הם עזבו הכל וברחו באישון ליל. סבתא זוכרת שהם הלכו ברגל מסוריה, עברו דרך הרים והכל בשקט בשקט, כדי שלא יתפסו אותם. סבתא זוכרת שהם הלכו ברגל כמה ימים מסוריה לישראל, עד שהגיעו לצפון הארץ, משם הבריחו אותם לתל אביב.

משנת 1928 החלה עלייה ציונית של משפחות ובני נוער מסוריה לישראל. הצעירים הגיעו לקיבוצים שונים בצפון הארץ, והמשפחות התיישבו בעיקר בתל אביב. בשנת 1936, עם תחילתו של המרד הערבי הגדול בארץ ישראל, נפגעו קשות גם יהודי סוריה אשר נחשדו על ידי הסורים כציונים. בשנת 1942 הותקף הרובע היהודי בדמשק שנית, בשל שמועה כי שטחי סוריה יצורפו לשטחי מדינת ישראל העתידית. מפקד שנערך ב-1943 העלה כי היו בסוריה באותה העת 30,000 יהודים. יהדות סוריה נפגעה קשות לאחר עצמאות סוריה. ב-1946 פרצו מהומות אנטי יהודיות ונשללו זכויות יסוד מהיהודים. בשנת 1947, לאחר החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, התחוללו פרעות קשות ביהודים בערים חלב ודמשק, מהקשות ביותר שספגו יהודי סוריה. הקהילה נפגעה אנושות, בית הכנסת המרכזי של חלב נשרף, ורכוש רב הוצת או נהרס. לאחר הקמת מדינת ישראל נמלטו בעל כורחם רוב יהודי סוריה, ומתוך 30,000 היהודים שחיו בה לפני הבריחה ההמונית נשארו רק כ-5,000. מתוך היהודים שעזבו הגיעו לישראל כ-1700 איש.

סבתא יהודית שהיתה אישה אמיצה, הייתה במחתרת באצ"ל והשתתפה בפעולות חשאיות למען הקמת המדינה. הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל(בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו. האצ"ל נחשב בעיני ממשלת המנדט הבריטי כארגון טרור. לקביעה זו היו שותפים חלק ממתנגדי הארגון, כמו גם גורמים נוספים אחרים כגון ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל, הסוכנות היהודית ועיתונים בינלאומיים בתקופה שלפני קום המדינה. ישנם היסטוריונים הרואים במאבק, שבו השתתף האצ"ל, גורם משמעותי ביציאת הבריטים מארץ ישראל. ויקיפדיה.

הזווית האישית

גיא: למדתי על סבתא יהודית, שהעלייה שלה לארץ ישראל הייתה כרוכה בסכנה, ושהיא נמלטה מחלב שבסוריה.

מילון

מבריחים
הברחה היא הובלה סמויה של סחורות, אנשים וחיות שאסורה על פי חוק או על פי כללים אחרים, אדם שעוסק בהברחה נקרא מבריח. דוגמאות להברחה הן: הברחת סמים, הגירה בלתי-חוקית באמצעות גנבת הגבול, הברחת סחורות תוך כדי התחמקות מהמכס, הברחת נשק, אספקת סחורה אסורה לאסיר בבית כלא, העברה של מסמכים מסווגים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ב1938 הם עזבו הכל וברחו באישון ליל“

הקשר הרב דורי