מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה ממלחמת העולם השנייה – נעמי קראוס

אני וסבתא כיום
סבתא נעמי בצעירותה בפולין
עלייתה של סבתא נעמי לישראל

שמי נעמי קראוס. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, יאיר, יחד אנו מעלים סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית.

אמי ואבי נולדו בורשה שבפולין. בתחילת מלחמת העולם השנייה (השואה) הוריי ברחו לאוקראינה ובכך ניצלו. אני נולדתי בסוף המלחמה, באוקראינה. כשנגמרה המלחמה, הוריי ואני חזרנו לורשה ההרוסה עד היסוד. היינו צריכים אוכל ופרנסה, לכן אבי עבד במכרה פחם ואמי בדוכן ירקות. לאחר שלוש שנים, בורשה נולד אחי הקטן מריק.

ילדות והתבגרות

הייתה לי ילדות מאושרת, הלכתי לגן יהודי, משם לגימנסיה ולאחר מכן לאוניברסיטה, שם למדתי מתמטיקה. לאחר שנה הבנתי שמתמטיקה הוא לא התחום המתאים לי ביותר, לכן התחלתי ללמוד רפואה והתמחתי ברנטגן.

סיפור מהילדות

כשאחי מריק נולד, אבי העיר אותי בבוקר ואמר לי שיש לי אח. מאוד התלהבתי ורציתי לראותו. באותו זמן לא היה לנו רכב, אז הלכנו ברגל לבקר את אמי ואת אחי. כשהגענו, אמרו לנו שלילדים אסור להיכנס למחלקת יולדות, אבל מאחר שמאוד רציתי, נתנו לי להיכנס. כשנכנסתי ראיתי המון תינוקות בוכים וזה שבכה הכי חזק, היה אחי. בהתחלה זה קצת הרתיע אותי אבל הייתה לנו ילדות מאושרת יחד.

סבתא נעמי בצעירותה בפולין

תמונה 1

עלייה לארץ נישואים ומשפחה

עליתי לארץ באופן חוקי בשנת 1967. לאחר העלייה התגוררתי ולמדתי עברית בקיבוץ שדות ים. הכרתי את סבא בתורנות בבית החולים מאיר. בשנת 1973 התחתנו וכמה חודשים לאחר מכן נולד בני הבכור (אבא של יאיר). לאחר שנתיים נולדה בתי הקטנה.

תחביבים ויציאה לגמלאות

יצאתי לפנסיה בשנת 2012 אבל אני עדיין מתנדבת בבית החולים שבו עבדתי. פעם אחד מתחביבי היה כדורסל, אבל היום בעיקר קריאה, האזנה למוזיקה ולבלות עם הנכדים.

המסר שלי לדור הצעיר הוא להיות קודם כל בני אדם ולאהוב אחד את השני.

הזוית האישית

יאיר הנכד המתעד: היה לי נחמד ומעניין לראיין את סבתא, למדתי הרבה דברים על העבר שלה ושל משפחתו.

סבתא נעמי: תהליך החקר היה חוויתי מאוד. שמחתי לשתף את יאיר בעבר של המשפחה. הייתי מתראיינת אצלו בכל יום ובכל שעה.

מילון

רנטגן
צילום רנטגן הוא צילום רדיוגרפי, המתבצע בעזרת קרני רנטגן. עקב כושר החדירה הגבוה של הקרניים נוצר על לוח הצילום שיקוף ברור של עצמים צפופים בלבד כגון עצמות ומתכות, ואילו גופים רכים יותר מאפשרים לקרינה לעבור דרכם כמעט ללא בליעה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשנכנסתי ראיתי המון תינוקות בוכים, וזה שבכה הכי חזק היה אחי. בהתחלה זה קצת הרתיע אותי, אבל הייתה לנו ילדות מאושרת יחד“

הקשר הרב דורי