מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מטהרן

הנכד אושר עם סבתא וסבא
סבתא וסבא בצעירותם
סיפור עלייתם לארץ של סבא יהונתן וסבתא מהנז עמרני

אושר עמרני מספר את סיפור עליתם לארץ של סבא וסבתא שלו מאיראן:

סבא וסבתא שלי נולדו באירן בעיר טהראן. הם מדברים בשפה הפרסית. לסבא שלי קוראים חוסרו, שזה אומר מלך בפרס, אבל בעברית קוראים לו יהונתן. לסבתא שלי קוראים מהנז. קראו לה כך כי הפירוש הוא ירח יפה. סבא נולד בשנת 1950 וסבתא בשנת 1952.

סבא יהונתן נכנס לכלא האירני בשנת 1984 בגלל היותו יהודי ונאשם למעשה כמשתף פעולה עם ישראל. אבא של סבא היה מאד פעיל ולפני 70 שנה היה אוסף כספים לטובת ישראל ושיתף פעולה עם הקרן הקיימת לישראל.

לאחר ששיחררו את סבא עד המשפט, הם נאלצו לברוח לפקיסטן. הם ברחו רגלית, משפחה בת ארבעה נפשות עד גבול פקיסטן, חצו את הגבול ומשם הגיעו לגרמניה ומגרמניה לישראל.

כתוצאה מהבריחה, סבתא קיבלה מכה בראשה ועד לפני חמש שנים סבלה ממחלת האפילפסיה. היום היא אחרי אירוע מוחי.

סבי היה רוקח במקצועו והיה בעל בית מרקחת בדרום טהראן (באיזור בו לא אהבו את היהודים). בארץ סבא עבד בכל מיני עבודות מזדמנות וסבתא לא עבדה.

סבא יהונתן וסבתא מהנז

תמונה 1

הזוית האישית

אושר: למדתי על סיפור החיים של סבא וסבתא שלי. הם היו אנשים ציוניים והבנתי על העבודה שלהם. היה לי נהדר לראיין אותם ולגלות דברים חדשים עליהם וכמובן להבין את העבר שלהם.

מילון

מהנז
ירח יפה

איראן
הרפובליקה האסלאמית של איראן (בפרסית: جمهوری اسلامی ايران,) היא רפובליקה אסלאמית-שיעית בעלת מיעוט סוני הנמצאת במערב אסיה, והיא כיום בעלת משטר תיאוקרטי טוטליטרי. לאיראן היסטוריה עתיקת יומין, החל מהאימפריה הפרסית שהוקמה על ידי כורש בשנת 550 לפני הספירה. שפתה הרשמית של איראן היא הפרסית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא יהונתן נכנס לכלא האירני בשנת 1984 בגלל היותו יהודי ונאשם למעשה כמשתף פעולה עם ישראל“

הקשר הרב דורי