מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מהנאצים – סבא רבא מיכאל שפירא

פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
כניסה לחטיבת הביינים יד גיורא
איך סבא רבא מיכאל ברח מהנאצים

שמי עמית, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בחרתי לעשות את התיעוד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי על סבא רבא שלי, מיכאל, אשר בילדותו ברח מהנאציפ, לאחר מכן הפך להיות חוקר שבויים נאצים במסגרת הצבא האדום, וניהל קריירה מרשימה בסוכנות החלל הסובייטית.

מיכאל שפירא נולד ב17 בדצמבר 1926 לפאני וירמיהו שפירא, בעיר סליבה (מחוז מינסק) בבלרוס. היו לו שתי אחיות והוא הבכור. מיכאל היה דור שמיני בעיירה סליבה, זו הייתה עיירה של חקלאים ואנשי אדמה ומיכאל היה איש מיוחד וחכם.

בשנת 1941, כאשר היה נער בן 15, הנאצים התקרבו לסילבה עיר מגוריו, אביו היה קצין בצבא הסובייטי. בגלל שידעו שהכפר היה כפר של יהודים, אמרו לאביו לעזוב את היחידה בריצה הביתה ולברוח עם המשפחה מהכפר לכיוון מוסקבה. כשעזבו את הבית ב-4 לפנות בוקר, הנאצים אחרי שעתיים כבר בזזו את הבתים בכפר והרגו את היהודים שנשארו, כולל המשפחה המורחבת שלו.

סיפור הבריחה היה די מדהים והם ניצלו בזכות טוב ליבם של כמה קצינים רוסים שהרשו להם לעבור נקודות ביטחון ולא נתנו לאחרים לעבור. הם פעם  ברחו בתוך משאית אספקה שעברה נקודת ביטחון והקצין שראה אותם לא גילה אותם.

באחת הפעמים בה הם הלכו ברגל בשדה פתוח עם הרבה פליטים, החלה הפגזה של מטוסי "הלופטוופה" (מפציצים נאצים) ופצצה אחת נחתה ממש ליד מיכאל ומשפחתו. אימא שלו הייתה בהריון עם אחותו הקטנה בזמנו והספיקה ביחד עם האבא והאחות השנייה להתכופף ולא להיפגע, אבל מיכאל עף באוויר ואיבד הכרה. כשאבא שלו אסף את אמו ואחותו הם לא מצאו את מיכאל. לאחר כמה דקות של חיפושים הם החליטו להמשיך לברוח בלעדיו, אז בטעות אחותו דרכה עליו וככה הם מצאו אותו והצליחו להעיר אותו ולהמשיך לברוח. בסוף המסע הזה הם הגיעו למוסקבה אחרי שברחו כמעט 1000 קילומטרים ברגל! בשנת 1943 (כשמיכאל בן 17) מיכאל התגייס לצבא הסובייטי ונלחם בנאצים, ובסוף גם היה חוקר שבויים נאצים.

אחרי הצבא מיכאל הלך ללמוד הנדסת תקשורת (חשמל). בסיום לימודיו התקבל לסוכנות החלל הרוסית והיה שותף ולבסוף מנהל מעבדת התקשורת של הסוכנות החלל הרוסית. בין היתר בשנת 1957 היה מיכאל שותף לשיגור הלווין הראשון לחלל! שם הלווין היה "ספוטניק". בשנת 1961 היה מיכאל בתקשורת עם הקוסמונאוט החלל הראשון יורי גגרין, והקוסמונאוט שעשה את הליכת החלל הראשונה – אלכסי ליאונוב.

את לנה אישתו הוא הכיר בסוף מלחמת העולם השנייה (סבתא רבתא לנה הייתה שוטרת צבאית). מיכאל תמיד אהב לעסוק בספורט ולדאוג לחינוך של הילדים והנכדים שלו.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בחטיבת יד גיורא, הרצליה, התשפ"ב, 2022, בהנחיית המורה המובילה נוי גטניו.

מילון

ספוטניק 1
ספוטניק 1 (ברוסית: 1 Спутник, בתרגום לעברית: לוויין 1) היה הלוויין המלאכותי הראשון ששוגר על ידי האדם לחלל. הלוויין שוגר על ידי ברית המועצות במסגרת תוכנית ספוטניק, והיווה את הגורם למשבר ספוטניק - שהאיץ במידה ניכרת את תוכנית החלל האמריקאית ולפיכך גם את המירוץ לחלל בין ארצות הברית וברית המועצות. ספוטניק שוגר ב־4 באוקטובר 1957 מבסיס קוסמודרום בייקונור שבקזחסטן בדרומה של ברית המועצות. משדר הלוויין פעל כשבועיים, עד שהסוללות שהיו בתוכו דעכו. הטיסה בכללותה נמשכה כ־3 חודשים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תלמדו טוב, תעשו ספורט, ותהנו מהדרך“

הקשר הרב דורי