מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבנו את נחיצות העשייה – סבא אריה אלדר

סבא אריה והנכדה ארבל
סבא בעבודה בשדה
על עלייתו לארץ של סבא אריה ועבודתו בשדות הכותנה בזמן מלחמת ששת הימים

שמי ארבל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את סבא שלי, אריה אלדר, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

לסבא שלי קוראים אריה קוב'ץ, הוא החליף את שמו בעקבות אחיו אלי מקובץ' לאלדר. סבי נולד בשנת 1950 ברומניה בעיר טרגו-מורש, עיר ובירת מחוז מורש, טרנסילבניה. עיר זו ממוקמת על שתי גדות נהר המורש, ומשמשת כצומת דרכים ומסילות ברזל. להורים של סבא קראו ירינה ואנדרי קובץ', הם נולדו ברומניה שבעברה הייתה שייכת לאימפריה האוסטרו-הונגרית ולאחר מכן השתייכה להונגרים.

בתאריך 22.3.1960  סבא שלי עלה מהונגריה בספינה בשם "אינטריה", סבי גדל, התחנך ולמד עד גיל 9 בהונגריה, כאשר רוב הילדים היו נוצרים ומעט מהם היו יהודים. כאשר סבא עלה לארץ הוא למד בפנימייה בשם "אונים" שנמצאת בכפר סבא, לאחר מכן סבא עבר לכפר הנוער "בן שמן".

בפנימיה הוא עבד ברפת עם הפרות, התפקיד שלו היה לחלוב את הפרות, להאכיל אותן ולדאוג להן. בנוסף סבא התעסק בגידולי כותנה. המשחקים  שסבא אהב לשחק בהם בילדותו היו ברובם משחקים בחוץ כמו ג'ולות, חמור ארוך, קלאס ושלושה מקלות. הסתקרנתי ושאלתי את סבא: "האם היה לך ווקמן ? וסבא השיב שלא היה כלל וכלל…

סבא מספר שבמלחמת ששת הימים (1967), בהיותו תלמיד בכפר הנוער בן-שמן, הוא היה אחראי עם חבר על ענף המספוא וצמחי תעשיה (כותנה) והם היו מתחלפים בתפקיד. יום אחד הוא נסע עם הטרקטור וקצר ירק לפרות ולצאן ולמחרת חברו עשה זאת. בנוסף, סבא יצא עם תלמידים נוספים להעביר את קווי ההשקיה בכותנה, לדאוג לעשב (הוצאת העשבים השוטים) משורות הכותנה. הוא היה בכתה י"א אך זו היתה השכבה הבוגרת כי לא היו באותה שנה תלמידי י"ב. הם עשו את העבודה במקום המדריכים המבוגרים שגוייסו למילואים בשירות מלחמת ששת הימים.

סבא כתב על התבגרותו: "היו דברים שאהבתי לעשות והיו דברים שלא אהבתי, אך הדברים נעשו כי היו צריכים להיעשות ולא חשוב אם אהבתי או לא אהבתי, הבנו את נחיצות העשייה וכך פעלנו."

סבא בשדות

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אריה: תודה לארבל נכדתי שזכיתי לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי עמה.

סבא אריה וארבל במסגרת העבודה המשותפת – סיור במוזיאון אנו

תמונה 2

מילון

נמ"ר
נודניקית ממדרגה ראשונה

טרגו מורש
טרגו מורש (ברומנית: Târgu Mureş), עיר ובירת מחוז מורש, טרנסילבניה, רומניה. בתקופת הרודן ניקולאה צ'אושסקו הפעיל המשטר מדיניות להגברת אחוז הרומנים בעיר ולדיכוי התרבות ההונגרית. במרץ 1990 פרצו מהומות אתניות קשות בעיר בין שתי האוכלוסיות. בשנת 2002 התגוררו בטרגו מורש 149,577 תושבים, 75,317 מתוכם היו רומנים, 69,825 הונגרים והיתר צוענים, גרמנים ואחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אל תחפש אדם כמלאך כי אין אדם כמלאך, אך אם תחפש אדם כאדם אולי תמצא מלאך“

”היו דברים שאהבתי לעשות והיו דברים שלא אהבתי, אך הדברים נעשו כי היו צריכים להיעשות, הבנו את נחיצות העשייה וכך פעלנו“

הקשר הרב דורי