מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבית של סבא שלום בוסי ז"ל

סבא נפתלי ויערה דגני
סבא שלום בוסי ז"ל
המשפחה המאוחדת

שמי יערה דגני, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, נפתלי יפת. הסיפור אותו נתעד הוא סיפור על הבית של סבא שלום בוסי ז"ל. סבא נפתלי סיפר לי סיפורים וחוויות מהבית של סבא שלום, עליהם אספר לכם פה.

כשההורים שלי התחתנו הם היו זוג סטודנטים, וכיון שלא יכלו לשכור דירה משלהם הם גרו בבית של סבא של אימא שלי – סבא שלום. סבא שלום הוא סבא רבא שלי, והיה אדם מאוד מיוחד. הוא היה צדיק ולמד תורה כל הזמן. הוא הקים יחד עם בני משפחתו בית כנסת בשכונה בה הוא גר – "בית כנסת גינת אגוז", ועד היום סבא שלי והרבה מקרובי המשפחה שלנו מהמשפחה המורחבת מתפללים בבית הכנסת הזה.

הבית של סבא היה בית מאוד מאוד מיוחד. לצערי לא זכיתי להיות בו. סבא שלום נפטר לפני שנולדתי, כשאימא שלי היתה בהריון איתי. שמעתי הרבה סיפורים וחוויות על הבית של סבא שלום, ואני מבינה שזה היה בית מאוד מאוד מיוחד ומשפחתי. בכל יום שישי בצהרים היו נפגשים בני המשפחה: הדודים של אימא שלי, סבא וסבתא שלי וכל בני הדודים במרפסת של הבית של סבא. אלה היו פגישות שמחות, כיפיות ומרגשות. סבא שלום ז"ל היה יושב בראש השולחן וכל הנכדים, הילדים והדודים היו יושבים לאורך השולחן כולו. זה לא משנה אם היו מגיעים באותו יום מעט או הרבה אנשים, תמיד היה מקום לכולם כי הקירות בבית של סבא שלום היו קירות מיוחדים (אולי קירות מגומי) – הם היו מתרחבים ומצטמצמים לפי מספר האנשים, אף פעם לא היה חסר מקום תמיד היה מקום לכולם.

אימא שלי מספרת שכשהייתה ילדה בחצר של סבא היו תרנגולות, ואם הילדים שהיו אוכלים במרפסת השנייה לא רצו את כל האוכל שהיה להם על הצלחת, והיו מאכלים שהם פחות אוהבים, הם פשוט היו זורקים את השאריות לחצר של סבא, והתרנגולות היו אוכלות הכל וכך הילדים היו מעלימים ראיות. אף אחד מהמבוגרים לא ידע שהילדים לא אכלו את כל מה ששמו להם בצלחת.

האחים שלי זכו להיות בבית של סבא שלום ולהנות מהחוויה של לשבת עם כל המשפחה בשולחן שישי וגם בשולחן שבת בבוקר, לאכול יחד, לשמוע ביחד חוויות משפחתיות, לשמוע סיפורי פרשת שבוע ולהעביר חוויות. גם בחגים ובימי חול המועד הבית של סבא שלום היה מקום התכנסות. בימי חול המועד היו באים החתנים והכלות הנכדים, הנינים, קרובי משפחה נוספים ואפילו חברים של בני המשפחה ויחד כולם היו עושים ארוחת "על האש" משפחתית בחצר של סבא.

לצערי סבא שלי נפטר לפני שנולדתי, אבל ממש כמה שבועות לפני שהוא נפטר אימא שלי הספיקה לספר לו שהיא בהריון ושאני נמצאת בתוך הבטן שלה וסבא שלום שמח מאוד לשמוע שבע"ה תהיה לו עוד נינה והוא בירך אותי אפילו לפני שנולדתי שיהיו לי חיים טובים ושאני אהיה בריאה.

אני גאה ושמחה להיות חלק ממשפחה כל כך מורחבת ומיוחדת. אני רואה תמונות של סבא שלי כל הזמן ושומעת סיפורים רבים על סבא שלום ועל המשפחה המורחבת כולה. אני יודעת שסבא שלום היה איש מאוד מיוחד, ואני מאוד מעריכה את המשפחה שלי וגאה בה.

היום הבית שלנו הוא הבית שמשמש כתחליף לבית של סבא שלום- אצלנו בבית מתקיימים הרבה מפגשים של המשפחה המורחבת ואנחנו משתדלים לשמור על הקשר המשפחתי בין כולם ועל המסורת המשפחתית.

משפחתנו

תמונה 1

הזוית האישית

יערה הנכדה המתעדת: נהניתי מהמפגשים, שמחתי להיפגש עם סבא שלי וללמוד על המשפחה המורחבת. אני מאחלת לסבא שימשיך להיות סבא טוב וחמוד כמו שהוא.

מילון

צדיק
צדיק הוא אדם המתנהג על פי הצדק והמוסר. לרוב נעשה שימוש בתואר זה כדי לציין שמדובר באדם מורם מעם, הפועל לפנים משורת הדין והנהגותיו נעלות מהסטנדרט החברתי. ביהדות (ובעקבותיה גם בשימוש יומיומי), כאשר משתמשים במונח הכוונה היא גם לאדם שהוא ירא שמים, מתנהג בחסידות ומדקדק במצוות. בתנועת החסידות, ה"צדיק", הידוע גם כאדמו"ר או רבי, הוא תוארם של מנהיגיה ובעל משמעויות קבליות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל דעבד רחמנה לטוב“

”הקירות בבית של סבא שלום היו קירות מיוחדים (אולי קירות מגומי) - הם היו מתרחבים ומצטמצמים לפי מספר האנשים“

הקשר הרב דורי