מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבית שלי – בית החמרה בצור משה

סבתא זיוה והנכד אלון
המשאית של סבא רבא שלמה
בית החמרה

סבתא זיוה מספרת לנכד אלון:
"כך הכל התחיל…
שלמה נולד בשנת 1909, בסלוניקי, יוון . שלמה עלה מסלוניקי לישראל בשנת 1935 כרווק, בגלל ציונות. בישראל הגיע למושבה מגדיאל. בשנת  1938 הצטרף לפלוגה. במושב היה נהג המשאית הראשון
 
דינה דינה נולדה בשנת 1914 בצ'רנוביץ, רומניה. שם משפחתה הקודם היה גינגולד. היא היתה חברה בתנועת בית"ר. בשנת 1935 עלתה לישראל עם סרטיפיקאט באנייה מרומניה מתוך ציונות. היא התיישבה במושבה מגדיאל.
 
בשנת 1938 קבוצת הצעירים מהמושבה מגדיאל הקימו את הישוב צור משה, במסגרת חומה ומגדל. שלמה ודינה נישאו…ובנו את ביתם הראשון בית החמרה בית קטן עשוי מחמרה, כן כן  (חול בוץ ומים) ובו הקימו משפחה.   ראשון נולד אריה הבכור, אחריו זאב, ואז הגיח סבא רמי אחרונה נולדה אתי בת הזקונים.    
 
בניית בתי החמרה בשנים 1940-1941 בצור משה
החברים שלא היו נשואים או שלא היו להם אמצעים לקבלת הלוואות לבניית בתים, נשארו ללא בתים. חברים אלו החליטו לבנות את בתיהם מבלוקים שהם ייצרו מחיימר במו ידיהם. בניית בתי החמרה בשנים 1940-1941 בצור משה: כך הכינו את החמרה לבניית הבתים בית החמרה. אחרי שבנו בתים החלו בעבודת האדמה ובבניית מבנה בית הספר הראשון בצור משה" 
 
…זו המשאית הראשונה של שלמה הסבא רבא שלי המשאית של שלמה יהודה
 
המשאית הובילה תוצרת חקלאית ובשבת הסיע בני נוער לבלות בים
 
זה היה קצת מההיסטוריה של צור משה והמשפחה שלי תודה רבה על ההקשבה. בחרתי עם סבתא לתעד וללמוד על הנושא, בית  חמרה שלי/שלנו בעקבות שלטי חוצות שהציבו ביחידות המשקיות לציון 77 שנים להקמת מושב צור משה.
 
תכנית הקשר הרב דורי – משוב של התלמיד אלון
 
אני אלון יהודה בן 10 יליד המושב, דור רביעי לבית משפחת יהודה. בכתה ד' תשע"ה בהיותי בן 9 למדתי במשך שנה פעם בשבוע על תולדות המושב ובעיקר על תולדות משפחתי,
הסיפור נותן תמונה, קצת מההיסטוריה של צור משה וההיסטוריה של המשפחה שלי. תודה רבה על הקריאה. בחרתי  במפגשי תכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא לתעד וללמוד על הנושא: "בית  חמרה שלי", בעקבות שלטי חוצות שהציבו ביחידות המשקיות,  לציון 77 שנים להקמת מושב צור משה.
 
סבתא רבה דינה, וסבא רבה שלמה ממייסדי המושב בשנת 1938 במסגרת חומה ומגדל. למדתי על הבית  ראשון שהם בנו ובו החלו חייהם כמשפחה. הבית היה בית חמרה, שעדיין קיים במשק בו גרו סבי וסבתי, הורי, ואני עם אחי סער.
 
נהנתי לגלות איך המשק הוקם? איך נבנו הבתים? ואיך חיו את חייהם מאז ועד היום. אני גאה להיות בן המושב, גאווה רבה לי לגור ולחיות עם כל משפחתי המורחבת, "שבט יהודה".
 
העשרה
צור משה: " צור משה הוא מושב באזור השרון ליד העיר נתניה השייך למועצה אזורית לב השרון……… היישוב הוקם ב-13 בספטמבר 1937 כיישוב חומה ומגדל בעיצומו של המרד הערבי הגדול…העלייה בפועל נעשתה על ידי 12 בחורים רווקים שקבלו משכורת נמוכה של 10 גרוש ליום, שסבלו מעוני רב וצברו חובות. פלוגת הכיבוש, כפי שנקראו, התגוררה בצריף יחידי שלידו מגדל ביטחון וסביבם חפירות מגן וגדר".
תכנית הקשר הרב דורי, 2015
מורה מובילת תכנית ליאת שדה
מדריכה מובילת תכנית איילת שחק

מילון

בית חמרה
בית החמרה , כשמו, בית עשוי חמרה

צור משה
צור משה הוא מושב באזור השרון ליד העיר נתניה השייך למועצה אזורית לב השרון. היישוב הוקם ב-13 בספטמבר 1937 כיישוב חומה ומגדל בעיצומו של המרד הערבי הגדול. העלייה בפועל נעשתה על ידי 12 בחורים רווקים שקבלו משכורת נמוכה של 10 גרוש ליום, שסבלו מעוני רב וצברו חובות. פלוגת הכיבוש, כפי שנקראו, התגוררה בצריף יחידי שלידו מגדל ביטחון וסביבם חפירות מגן וגדר

ציטוטים

”החברים הרווקים ואלה שלא היו להם אמצעים לקבלת הלוואות לבניית בתים, נשארו ללא בתים “

הקשר הרב דורי