מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הביקור המרגש בבית ההורים שלי במרוקו

יעלה, שירה ודוד מאיר
דוד מאיר בירושלים
דוד מאיר מספר לנו על המשפחה וההיסטוריה שלה.

שמי מאיר פחימה נולדתי בשנת 1962 בישראל בבית חולים "העמק" בעפולה.

כיום אני בן שישים ואחת וגר במגדל העמק. גרוש. ויש לי שבעה אחים (אחד נפטר). אני הנדימן. (שיפוצניק).

השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר שגיא בקיבוץ שריד. במסגרת התוכנית נתבקשתי לענות על מספר נושאים. האחייניות שלי שירה ויעלה בנות עשר שאותן ליוויתי במהלך הפרויקט, לומדות בכיתה ה' וגרות במגדל העמק. ראיינו אותי על כל הנושאים.

הגדת פסח עתיקה

באחד המפגשים הסבים, הסבתות ואני, התבקשנו להביא חפץ שמסמל משהו במשפחה שלנו. אני הבאתי הגדה של פסח. ההגדה הגיעה לידיי, על ידי אבא שלי שהביא אותה ממרוקו לישראל. החפץ נמצא בביתי משנת 1962. ההגדה כתובה גם בעברית וגם במרוקאית, ואנחנו נוהגים לקרוא בה, רק את הקטע של  קריעת ים סוף במרוקאית.

משחק קופסא מהעבר

התבקשנו להביא תמונה מהעבר ולשחזר אותה יחדיו. התמונה מהעבר שאני הבאתי צולמה בספטמבר 1966. הייתי בתמונה בגיל ארבע. בתמונה אני יושב על כיסא מחזיק משחק קופסא "זה מותרות" ושני אחיי בצדדים. לבשנו לבוש פשוט מאוד, טריקו לבן ומכנס בד. התמונה צולמה בחצר הבית שגרתי בו במגדל העמק. וכיום האחייניות שלי גרות בו. התקופה הייתה תקופת צנע, מצב כלכלי דחוק, חיים פשוטים מאוד. בתקופה שבה צולמה התמונה (1966) לא היה לי כלום אבל היה לי הכל. הרגשנו שמחים ומאושרים ולא הרגשנו שחסר לנו משהו.

פתרון לכאבי בטן

באחד המפגשים שוחחנו על תרופות סבתא. התרופה שאני סיפרתי עליה היא תרופה להרגעת כאבי בטן. התרופה מורכבת מעלי זעתר. ומכינים אותה מחליטה של עלי הזעתר. כוס מים, מכניסים עלי זעתר לתוך הכוס ומערבבים. שותים קר או חם. למדתי את התרופה הזו מאמי ז"ל.

הביקור בבית הורי במרוקו

באחד מהמפגשים שלנו, סיפרתי לאחייניות שלי על החלומות שלי. סיפרתי להן על החלום שלי מהעבר. החלום שלי היה לבקר בבית הורי במרוקו והוא אכן התגשם. לפני כשלושים שנה התארגנו כמה חברים ונסענו לטיול שורשים במרוקו. בכל יום ביקרנו בבית ההורים של אחד מאתנו. הבית של הורי נמצא בדרום מרוקו במחוז סקורה, בכפר שנקרא "אולד מעגל אולד בוסתא". במהלך הביקור בכפר שבו גרו הורי, פגשתי את אחד התושבים, שהכיר את משפחתו של סבי. הוא סיפר לי על משפחתו של סבי, ואף הראה לי את הבית שבו הם גרו. ההתרגשות הייתה גדולה מאוד, כמובן שהמפגש תועד במצלמת וידאו, ובתמונות שצילמנו למזכרת.

חלום נוסף שהיה לי, נולד אחרי שביקרתי בבית הורי – לבנות אתר שורשים משפחתי במחשב, נכון להיום, הגשמתי אותו חלקית. בשנת 2000, התחלתי לבנות עץ משפחתי דבר שלא היה פשוט. בהתחלה זה היה דרך משלוח מכתבים בדואר, והמשיך בביקורים שלי אצל בני המשפחה.

בתהליך זה נאספו המון פרטים שרציתי שיהיו מתועדים, כאשר בסופם בניתי אתר באינטרנט, והכנסתי את הפרטים של כולם, כולל סיפורים ותמונות. יש צורך לעדכן כל הזמן את המידע באתר, דבר שכבר כמה שנים טובות, לא נעשה, ואת זה בדיוק הייתי רוצה להשלים.

חלום לעתיד – לסיים את בניית אתר השורשים המשפחתי.

הזווית האישית

חוויה אישית של מאיר מהתהליך: החוויה הייתה מדהימה, מרגשת ומהנה. נהנתי מאוד להיות עם יעלה ושירה, ולשתף אותן בהיסטוריה של המשפחה, התרגשתי מהמפגשים ומהפעילויות של כל המשתתפים בפרויקט זה, שמחתי להכיר אנשים חדשים ,לשמוע סיפורים מרגשים ומעניינים, להכיר תרבויות נוספות, לבקר במוזיאון "אנו" והכי מרגש לדעת שהסיפור של משפחתי והאחרים, נמצא באתר הקשר הרב דורי, כך כל אחד שמעוניין לדעת יותר על משפחתו יוכל למצוא באתר.

חוויה אישית של שירה מהתהליך: התהליך היה לי כיף ומהנה ללמוד על ההיסטוריה של המשפחה שלי, ללמוד עוד על העבר של דוד מאיר, ועל החוויות שלו. היה לי מעניין. המפגשים היו לי מהנים, והפעילויות היו מעניינות ומסקרנות לי. עניין אותי לדעת על הסיפור של סבא וסבתא שלי ועל הביקור של מאיר במרוקו.

חוויה אישית של יעלה מהפרויקט: בתהליך זה היה מהנה לשמוע סיפורים מהעבר של המשפחה שלי, היכן סבא וסבתא שלי התגוררו, וגידלו חלק מהדודים שלי, עד שהגיעו לארץ ישראל. היה מעניין מאוד, מרגש ומסקרן לשמוע עוד ועוד סיפורים. הפרויקט הזה הוביל אותי לדעת יותר על המשפחה ועל איך הם חיו בעבר.

מילון

מצב כלכלי דחוק
מצב כלכלי קשה

הנדימן
שיפוצניק, אדם שיש לו יכולת לתקן דברים במו ידיו

ציטוטים

”ב1966 לא היה לי כלום אבל היה לי הכל . הרגשנו שמחים ומאושרים “

הקשר הרב דורי