מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבובה של סבתא שרה שליוינסקי

סבתא, אני (נדב) ונטע
סבתא והבובה
סבתא שרה מספרת לנדב על חייה ועל חפצים יקרים ללבה

שם סבתי שרה שליוינסקי, שם משפחתי הקודם הוא דאובר. היא נולדה בתל אביב. כיום סבתא היא אלמנה, יש לה שלושה ילדים וחמישה נכדים. בצבא שירתה בחיל האוויר בתקופת מלחמת ששת הימים, היא קיבלה את אות מלחמת ששת הימים. בעיסוקה הייתי מזכירה במשרד עורכי דין.

שמי נדב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי מצד אבי, שרה שליוינסקי, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

כשהוריה של סבתא שרה עלו לארץ, אביה עבד בהתחלה בבניין ואחרי זה שני הוריה עסקו בחקלאות. היו להם שלושה חדרים בבית, הם כיבסו או ביד או במכבסה, הם שיחקו ברחוב בחצר או בבית של מישהו. היא גרה בשכונה בשם קריית שאול, גרו שם בערך 20 משפחות. הייתה שם מכולת בה הם קנו את האוכל שלהם והיה בית כנסת אחד. הבנות הלכו עם גרביים קצרות וחצאיות או שמלות והבנים הלכו עם מכנסיים עם כתפיות.

החפץ המיוחד של סבתא שלי

חפץ היקר ללבה של סבתא הוא בובה שיש לה מגיל שנתיים (משנת 1947), שמלווה אותה כל החיים שלה עד היום, ומזכירה לה את הילדות שלה. כשסבתא שלי הייתה ילדה היא מאוד אהבה בובות, לא היו לה הרבה בובות ובגלל זה הבובה מאוד יקרה ללבה, בנוסף הייתה לה עגלה של בובות.

חפץ מיוחד נוסף שאנו מביאים כאן הוא אות מלחמת ששת הימים שקיבלה סבתא בעת שירותה הצבאי, כפי שניתן לראות בתמונה.

אות מלחמת ששת הימים

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא שרה: אני מאחלת לך הצלחה בכל דרכיך, כמובן בדרך החדשה שתצעד בה. תכנית הקשר הרב דורי מלמדת את הנכדים על חיי הסבים והסבתות כשהיו ילדים. הראיון מאד ריגש אותי וקירב אותי אליך.

נדב: מאוד נהניתי מהראיון איתך ולמדתי המון דברים שלא ידעתי על ההיסטוריה המשפחתית. זה חשוב מאוד לדעת על תולדות המשפחה וגם אני בטוח שמאוד נהנית להתראיין.

מילון

צבר
מי שנולד בארץ ישראל או במדינת ישראל. הוא נקרא כך בגלל שהוא דומה לצמח הצבר מתוק בפנים וקוצני בחוץ.

ציטוטים

”לא רודפים אחריך“

הקשר הרב דורי