מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האסון והנס בחברון

נכדי היקר עוז ואני
אני עם הורי, אחיותיי ודוד אמנון
הערבי שהציל את משפחתי ממוות

שלום, שמי הוא בת שבע בסט. אני בת 74 וחצי. נולדתי בירושלים ואני דור עשירי בארץ. אני נשואה לסמי באושר כבר 59 וחצי שנים. יש לי שלושה ילדים אהובים ושמם הם: עידית, אמם של עוז שאתו אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ונועם. אריק – אבא של יהונתן, עילאי ושני והדר. הבעל של עידית והאב של עוז הוא אורן. בעלה של הדר לירון ואשתו של אריק ונסה. כיום אני פנסיונרית.

סבי וסבתי בעת פרעות תרפ"ט

סבי וסבתי מצד אמי גרו בחברון ולסבי היו פרדסים. הם גרו בבניין שהתגוררו בו גרו גם ערבים. בשבת בשנת תרפ"ט, החלו פרעות של הערבים בחברון כנגד יהודים.

מאורעות תרפ"ט היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שאירעו בין י"ז – כ"ג באב ה'תרפ"ט, 23 – 29 באוגוסט 1929. במאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ויישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל ננטשו ונחרבו. מצד הערבים נהרגו 116 ונפצעו 232, מרביתם בידי שוטרים בריטים כחלק מדיכוי המהומות, ומקצתם על ידי יהודים בפעולות נקם. בעקבות המאורעות מונתה ועדת שו לחקירת האירועים. הוועדה הגישה ב־1930 את דו"ח הופ-סימפסון, ובעקבותיו הוצא לאחר מכן הספר הלבן של פאספילד. (ויקיפדיה)

סבתי, שהייתה עם הילדים הקטנים בבית, פחדה מאוד וביקשה מהשכן הערבי שלהם שילך לקרוא לסבי. הערבי נסע עם עגלה וסוס לפרדס וביקש מסבי שיתלווה אליו לאחר שנתן לו בגדים של ערבי. כך הם הגיעו לביתם. הם החביאו את הילדים ואת סבתי בעגלה ושמו עליהם בגדים. סבי בלבוש ערבי ישב ליד העגלון וכך הגיעו לירושלים לבית משפחתה של סבתי. בזכות אותו ערבי טוב ניצלו חייהם.

משפחתי כיום

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא בת שבע: התוכנית מאוד קירבה ביני לבין עוז ולמדתי להכיר צדדים חדשים באישיותו. אני מודה לתוכנית על הדברים שנתנה לי ואני מאחלת לעוז נכדי היקר שימשיך בדרכו כי רק כך הוא יצליח.

עוז: תוכנית הקשר הרב דורי תרמה לי בזה שלמדתי הרבה על סבתא. יש לי חוויות חיוביות מאוד מהתוכנית מפני שלמדתי הרבה על סבתא ועשינו הרבה צחוקים. ואני רק מאחל לסבתא שתמשיך להיות סבתא כזאת טובה ומצחיקה כמו שהיא היום.

מילון

פרעות תרפ"ט
סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל.

ציטוטים

”החביאו את הילדים וסבתי בעגלה ושמו עליהם בגדים. סבי בלבוש ערבי ישב ליד העגלון וכך הגיעו לירושלים“

הקשר הרב דורי