מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האחות בין המלחמות

סבתא שוש שנהב והנכד עומר גינת
האחות סבתא שוש שנהב
סבתא שוש האחות בין מלחמות ישראל

תחילת הדרך
סבתא שוש הייתה תלמידת שנה ראשונה בבית ספר לאחיות בהדסה עין כרם ירושלים.
כנערה בת 18 חוותה לראשונה את ההשלכות הקשות של המלחמות. הייתה זו חוויה קשה בשל העובדה שנדרשה מיד להתמודד עם המראות הקשים של חיילים פצועים שהיו בדיוק בני גילה. הייתה זו תקופה של ניסיון מקצועי חשוב שהשפיעה על המשך ההתפתחות המקצועית. מלחמת ששת הימים פרצה ב-5 ביוני והסתיימה ב-10 ביוני 1967. המלחמה החלה בעקבות תקופה מתוחה בין ישראל ומדינות ערב. במהלך שישה ימים כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.
 
חוויות אישיות מהמלחמה
למלחמת ששת הימים הייתה הילה של ניצחון בכיבוש ירושלים. כתלמידה, נהגה סבתא לסייר בסמטאות העיר העתיקה בכל הזדמנות שהייתה לה, ונהנתה מהאווירה המיוחדת, מהססגוניות, הצבעים, הריחות ומפגש עם אוכלוסיות מלאומים שונים: מוסלמים, נוצרים, יהודים חרדים שחיים בדו קיום.
 
סבתא אחות חיילת
סבתא סיימה את הכשרתה כאחות מוסמכת ב-1969. התגייסה לצבא במסגרת שירות חובה, לאחר שעברה הכשרה בקורס קצינות של חיל רפואה. שירתה כאחות חיילת במחלקה אורתופדית  (ביתן 17) בתל השומר. הייתה זו טבילת האש הראשונה שלה כאחות מתחילה. מלחמת ההתשה נמשכה שנה וחצי לאורך החזית המצרית. המלחמה התאפיינה על ידי פעילות צבאית בין צה"ל והצבא המצרי. המצרים ביקשו להחזיר לשליטתם את חצי האי סיני. המלחמה נגמרה בתיקו אסטרטגי. מלחמת יום הכיפורים פרצה ב-6 לאוקטובר 1973 במתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל. המלחמה נמשכה עד ה-24 לאוקטובר 1973, אז הוכרזה הפסקת אש. ישראל ספגה אבדות רבות במהלך הקרבות. ברמת הגולן הושג ניצחון לישראל. בחזית המצרית ישראל הגיעה עד 100 ק"מ מקהיר.  
 
תרומתה של סבתא לפצועים
במלחמת יום הכיפורים עבדה סבתא כאחות בכירה בבית חולים "לווינשטיין".היא הייתה נשואה ואמא לשתי בנות, הבכורה שבהן יפעת, אמא שלי, שהייתה בת 3 ונעמה שהייתה בת שנה. הפצועים שהגיעו לבית החולים נזקקו לשיקום כתוצאה מפציעות קשות. סבתא עבדה הרבה במשמרות. למרות הניסיון ממלחמות קודמות, הקושי העיקרי היה ההתמודדות עם הסבל של הפצועים. מלחמת לבנון הראשונה התרחשה בין 6-11 ליוני 1982. צה"ל נכנס לדרום לבנון במטרה להביס את ארגוני הטרור ונשאר בשטח זמן רב. בטווח הארוך הביאה המלחמה לחילופי שבויים.
התמחות מקצועית בשיקום
 במלחמת לבנון הראשונה הייתה סבתא אחות אחראית במחלקה לשיקום אורתופדי  כאמא לשלושה ילדים (ניר הצטרף למשפחה). סבתא הייתה צריכה  לתמרן בין כל המשימות בבית והאחריות שלה בבית החולים. ההתמחות בתחום זה סייעה לה להעניק טיפול מקצועי לנזקקים, להדריך אחיות צעירות ולפקח על עבודתן. מלחמת לבנון השנייה פרצה ב-12 ביולי 2006 ונמשכה  34 ימים. הסיבה למלחמה הייתה חטיפת חיילי צה"ל ע"י חיזבאללה והפגזת ישובי הגליל המערבי. סבתא שוש מנהלת הסיעוד בבית חולים לווינשטיין- במלחמת לבנון השנייה הייתה סבתא האחות הראשית של בית חולים לווינשטיין. 
במסגרת תפקידה היא מנהלת את כל צוות האחיות בבית החולים אשר אחראי למתן טיפול שיקומי איכותי ברמה גבוהה למאושפזים וסיוע נפשי למטופלים וקרוביהם.
רשמים על התוכנית מפי הנכד עומר: אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבתי שוש. אני למדתי הרבה מאוד דברים על המלחמות ועל החוויות האישיות של סבתא, זה היה כמו שיעור בהיסטוריה. למרות שאני מכיר את סבתא מצוין נחשפתי לנתונים חדשים וחוויות מרתקות.       

מילון

בית חולים לווינשטיין.
בית החולים לוינשטיין הוא בית חולים שיקומי הנמצא ברעננה. מרכז השיקום שייך לשירותי הבריאות הכללית והוא מוסד ייחודי בישראל ואחד ממרכזי השיקום המובילים בעולם. בית החולים לוינשטיין נקרא על שם יצחק לוינשטיין, מראשי קרן הנכות של ההסתדרות

ציטוטים

”מלחמת ששת הימים הייתה עבורי תקופה של ניסיון מקצועי חשוב שהשפיעה על המשך ההתפתחות המקצועית “

הקשר הרב דורי