מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האורחת המיוחדת שסבתא שרה זוכרת

סבתא שרה ונכדתה מושקא
סבתא שרה
כשהדודה הייתה מגיע לביקור אלינו זה היה יום שכולו חג.

סבתא שרה מספרת לנכדתה חיה מושקא.

שמי שרה גלויבר, נולדתי בשנת 1956 ברחובות להוריי משפחת סמוכה.

גדלתי בילדותי באור יהודה. החוויות והמשחקים שלנו היו בעיקר בטבע. שיחקנו משחקי חברה רבים. יחסי השכנות שלנו עם השכנים היו כמו משפחה.

קבלת אורחים

זו הייתה תופעה מיוחדת במינה, כשאורח היה מגיע לביקור זו הייתה הפתעה גמורה. וחוויה מיוחדת. מכיוון, שלא היו אז טלפונים בבתים וגם לא טלפונים ציבוריים. היום כשרוצים להגיע לביקור, מתקשרים או שולחים הודעה למשפחה או לחברים ומודיעים על הביקור. אבל אז כל ביקור היה ללא הודעה מוקדמת. האורח פשוט היה מופיע בשכונה.

באותם ימים לא היה קו אוטובוס פנימי האוטובוס שנכנס לתוך הישוב פנימה. וכאשר אורח הגיע  מרחוק הוא היה יורד "על הכביש הראשי…" ומשם צועד רגלית. ומכיוון, שבאותם ימים כולם הכירו את כולם… אז כשהגיע אורח למשפחה מסוימת… הילדים בשכונה הכירו וידעו לשייך לאיזה משפחה האורח עושה את דרכו. ומיד "הרצים יצאו דחופים" לבשר למשפחה או לילדי המשפחה שיש אורח בדרך אליכם…התגובה הייתה התרגשות רבה. אותו אחד שקיבל את השורה על האורח שעומד להגיע אליו, היה עוזב הכול ורץ לקראת האורח ומקבל אותו בשמחה רבה.  ילדי השכנים גם הם היו בהתרגשות רבה, הם היו מתלווים אליו כאילו הוא היה אורח שלהם.

זיכרון ילדות שחקוק בזיכרוני

דודה שלי מגיעה לביקור. השמועה עושה לה כנפיים ועוברת מפה לאוזן. עד שהיא שמגיעה לאוזניים שלנו … ואז זה נראה כך: אני ואחיותיי רצות לקראתה, אנחנו רואות אותה עוד רחוק, אבל, מנופפות כבר בידינו לעברה. כשאנחנו מתקרבות אליה, אנחנו מתנשמות ומתנשפות מהריצה. מחבקות אותה בעוז… ולוקחות ממנה את הסלים שבידיה. יחד אתה צועדות לעבר ביתנו וקורנות מאושר. ילדי השכנים  מלווים אותנו כשחיוך רחב נסוך גם על פניהם… השמחה היא של כולם.

כשהדודה הייתה נכנסת אלינו הביתה, הבית היה מתמלא באור. ומכיוון, שלא היו לי סבא וסבתא משני הצדדים. הדודה הייתה מאוד משמעותית עבורנו והייתה לנו כמו "סבתא" .

ובסלים שדודה הביאה מה היה? דודתי הייתה תופרת מומחית, ובזמנה הפנוי היא הייתה תופרת לנו שמלות. וכאשר היה לה באמתחתה מספר שמלות מכובד, של שלוש ארבע שמלות לכל ילדה (אנחנו שלוש אחיות). היא הייתה אורזת אותם ויוצאת לדרך אלינו.

כשהדודה הייתה מגיע לביקור אלינו זה היה יום שכולו חג.

 סבתא שרה

תמונה 1

הזוית האישית

מושקא למבין: סבתא זה היה מאוד מענין לראיין אותך. נהניתי מאוד להכיר אותך יותר טוב ולשמוע את סיפורי הילדות שלך.

מילון

אור יהודה
אוֹר יהוּדָה היא עיר במחוז תל אביב בישראל. מרוחקת כשבעה קילומטרים מתל אביב-יפו וסמוכה לנמל התעופה בן-גוריון. אור יהודה גובלת במערב בכביש 4 ובשטחים פתוחים שעליהם תוקם שכונת פארק איילון; במזרח ביהוד-מונוסון; בצפון בכביש 461, צומת השומר וצומת סביון ובדרום בכביש 412 ובשטחים פתוחים

ציטוטים

”החיים בעבר היו שונים ומיוחדים, נאמץ את ההסתפקות והאושר לדורות הבאים “

הקשר הרב דורי