מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור ראשון ליוצאי השואה

סבא רני וליעוז במהלך רכיבה על אופניים
סבא רני בנערותו.
גרעין השומר הצעיר - מהעיר לקיבוץ

שמי רני, נולדתי בכפר יונה, מושב עובדים בו העברתי את ילדותי עד כיתה ו'. מהבית שלי בקצה המושב, ראינו בברור את אורות טול כרם וזה היה קצת מפחיד בעיקר בחלומות בלילה.

ההורים שלי (סבא וסבתא רבא של ליעוז) נולדו בצ'כוסלובקיה. אמא לאה, היא שורדת מחנה ההשמדה אושוויץ ומחנה העבודה קרקוב פלאשוב  ואבא דויד, עבד במחנה עבודה ברומניה. אחרי מלחמת העולם השנייה אבא ארגן קבוצה שיצאה מהונגריה במטרה להגשים בקיבוץ העוגן.

החיים במושב הקטן, כפר יונה, היו מלאי חוויות. כבישים לא היו, אלא שבילי עפר, והיינו משחקים כדורגל עם כדורים מבד. בנינו עגלות עם מיסבים (קוגלגרים), משחקים בגומי, בחמש אבנים ובבלוטים, והולכים יחפים בחול הלוהט עם מכנסיים קצרים וגומי ברגליים. אמא הייתה מורה לבישול, כך שאת ארוחות הצהריים אכלתי בבית הספר ממטעמי המורה המופלאה.

חיי חברה פעילים התחילו עם המעבר לנתניה וההתחברות לקן השומר הצעיר בעיר. במקביל ללמודים בתיכון במגמה הריאלית, הייתה פעילות אינטנסיבית בשומר הצעיר, שכללה 2 מפגשים בשבוע ועוד אחד במוצאי שבת. במקביל שיחקתי כדור-עף בקבוצת הפועל נתניה.

הפעילות במסגרת השומר הצעיר כללה גם ימי עבודה בקיבוצים בסביבה כדי להרוויח כסף לטיולי התנועה.

ככל שהגענו לגיל ההתבגרות, התחלנו בשיחות "סמלי בוגרים" שהתקיימו בשומר הצעיר בכיתה י"א, בהן עמד כל חניך בפני הקבוצה הציג את תפיסותיו וערכיו השומריים וכל הקבוצה דנה בהם. מעין דינמיקה קבוצתית בעוצמות גבוהות. במהלך שיחות הגרעין התקיים מיון מאוד קפדני ורק אלו שהיו בעלי ערכים התואמים את רוח השומר הצעיר המשיכו במסלול והתכנסנו לגרעין שיועד להגשים בקיבוץ שדה יואב.

בצבא הלכתי לקורס מכים וקורס קצינים ולכן לא הייתי עם חברי לגרעין. לשדה יואב ולחברי לגרעין הגעתי רק אחרי הטיול שלאחר הצבא.

תמונה 1

ליעוז ואני אוהבים מאוד לעשות ביחד 2 פעילויות מיוחדות: רכיבה על אופניים, ועבודה בגינה.

מאז שליעוז היה בן 6 אנחנו רוכבים על אופניים ביחד וגם עם נכדים נוספים. בתחילה, הרכיבה הייתה איטית וקשה במרחבי השדות על שבילים קשים ולעיתים מבוצבצים. עם הזמן ליעוז גדל והתחזק וגם קיבל ממני אופניים משופרות והרכיבה היא מהירה יותר, ומאוד כפית, וקשה לי לעמוד בקצב שלו. אנחנו גם יוצאים לסינגלים בחורשות/יערות השונים, בדרום בתחילת האביב, ויותר במרכז, בשאר עונות השנה.

עבודות הגינה, ליעוז מאוד אוהב לעזור בגינה – בשתילת צמחים חדשים, השקייה ועישובים, כל זאת בעיקר בשימוש במכשירים מכניים/חשמליים מתקדמים. כשאנחנו נוסעים לחו"ל ליעוז מתחזק את הגינה שלנו בשוטף. מבין כל 11 הנכדים, ליעוז הוא המוביל בעשייה בגינה ובכל עזרה נדרשת אצל הסבים ובכלל.

הזוית האישית

ליעוז – היה לי כיף שסבא בא לבית הספר. ככה אנחנו מבלים עושים צחוקים ונפגשים יותר. סבא – נהניתי מאוד מהפעילויות המשותפות. הזדמנות נדירה להיות עם נכד אחד לבד שלא נמצא מול מסך. בהחלט חוויה מכוננת.

מילון

צ'כוסלובקיה
מדינה בה נולדו והתבגרו הורי, שלא קימת היום 23.2.2024

השומר הצעיר
תנועת הנוער של סבא דויד בהונגריה ושל סבא רני בנתניה ושל ליעוז בשדה יואב

סינגל
רכיבה על אופניים בשבילים מיועדים ברחבי ארץ ישראל עם הרבה פיתולים ומכשולים אתגריים.

שיחות סמלי בוגרים
שיחות שהתקיימו בשומר הצעיר בכיתה י"א ובו עמד כל חניך בפני הקבוצה הציג את תפיסותיו וערכיו השומריים וכל הקבוצה דנה בהם. מאין דינמיקה קבוצתית העל עוצמות גבוהות. כל מי שלא עמד בשיחות אלו פרש מהקבוצה.

ציטוטים

”להגשים בקיבוץ !“

הקשר הרב דורי