מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור ראשון בארץ – טובה ורמוס

סבתא ורוני יושבות על מדרגות בית הספר
סבתא טובה ואחותה הגדולה נחמה. צולם בחיפה
נולדתי צברית - הראשונה במשפחה

אני סבתא טובה, סבתא של רוני ורמוס. נולדתי בשנת 1950 בחיפה לזוג הורים, פליטי שואה שנולדו בפולין. אחרי מלחמת העולם השנייה העבירו אותם לגרמניה לסוג של מחנה הבראה.

לאבא ולאימא שלי היו אלה נישואים שניים. הם איבדו את משפחתם הראשונה בשואה ונותרו לבדם ממשפחות גדולות ומפוארות. במחנה הבראה הכירו זה את זו ונישאו. שם נולדה אחותי נחמה, וכשהייתה בת כמה חודשים הם עלו ארצה. כעבור שנתיים נולדתי אני, כי ברור היה להוריי שטובות השניים מן האחת.

דור ראשון בארץ – צברית

גדלתי בחיפה באזור מעלה הכרמל. סיימתי ח' כיתות (היו לנו רק שתי חטיבות) ומשם המשכתי לתיכון. גדלתי בשכונה מלאה בילדים בגילי, שיחקנו רוב היום בחוץ, טיפסנו על עצים וקטפנו פרחים.

בכיתות היסוד הצטיינתי בספורט והשתתפתי בתחרויות ספורט ארציות (ריצה, קפיצה לרוחק ולגובה והתעמלות קרקע). במשך שנות הלימודים האלה הייתי חברה בתנועת הצופים – תנועת נוער בה נהניתי מאד מהווי חברתי מיוחד.

בכיתה ט' התחלתי בית ספר תיכון במסלול פדגוגי שאומר הכנה להוראה בעתיד, ואכן בסיומו הפכתי למורה ואף המשכתי לתואר באוניברסיטה. עבדתי כמורה 27 שנים. לימדתי אלפי תלמידים וסטודנטים מהאוניברסיטה ומהטכניון את השפה העברית.

לפני עשר שנים אחרי 42 שנות עבודה יצאתי לגמלאות. כיום אני נהנית להיות עם הנכדים (יש לי תשעה נכדים) לטייל בטבע, לשחק איתם, לבשל עבורם אוכל טעים ולנהל איתם שיחות. יש לי תחביב – אני משחקת ברידג' ברמה ארצית.

סיפורו של חפץ 

סכינים מן העבר הוא החפץ שסבתא הביאה מהבית כדי להראות במסגרת התכנית. סבתא הביאה את הסכינים מכיוון שהם מן העבר, הם מיוחדים עבורה וחשובים בעיניה. היא הביאה אותם כדי להראות לי שאלו הסכינים שהיו פעם ושהם היו בבית של סבתא שלה בילדותה, הסכינים האלה היו סכינים לאוכל חלבי, להבדיל בין אוכל בשרי.

הסכינים החלביים של סבתא רבתא

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא טובה: התוכנית מבורכת. גם אם אנו מספרים לנכדים חוויות מעברנו, זה לא לשבת אחד על אחד כמו עם רוני. ישבתי רק איתה והיא יכלה לשאול ולהקשות בשאלות על מה שסיפרתי לה, ואכן כך היה. נהניתי מזה וגם רוני. אין ספק שהשאלות המנחות, התמונה והחפץ נתנו לרוני תמונה יותר חיה ושלמה. האווירה בכיתה בשעת המפגשים הייתה נעימה, ועל כך תודה לך מרינה (גם אני הייתי מורה ויודעת שהאווירה בכיתה היא פועל יוצא מהתנהלותו של המורה). לסיכום: תודות למפגשים אלו אני יודעת ובטוחה שרוני יודעת עליי הרבה יותר מאשר נכדיי האחרים וזה רווח נקי לה וכמובן גם לי!

רוני הנכדה המתעדת: היה לי ממש ממש כיף להיות עם סבתא וללמוד דברים חדשים שהיו בעבר, ולראות את החפצים מן העבר ולהשוות לחיים שלי.

מילון

צבר (סברס)
פרי קוצני שהוא ביטוי לילידי ארץ ישראל שהם קוצניים מבחוץ ומתוקים מבפנים.

תקופת צנע
תקופה שבה לא היה כסף לאנשים ולא היו אפשרויות אז חילקו תלושים לקניית ביצים וקמח.

ציטוטים

”לקבוע סדר עדיפויות - מה יותר חשוב ממה“

”טובות השתיים מן האחת - תמיד יותר טוב שיש שניים שיעזרו אחד לשני“

הקשר הרב דורי