מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דודה דליה מספרת על סבא וסבתא אלמלם

במפגש שורשים בבית הספר
דודה דליה בת חמש בפורים
דודתנו דליה מספרת על עלייתם של הוריה ממרוקו - ועל ילדותה בדימונה

אנו ניב וחושן אלמלם, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי במודל שורשים. בחרנו לשתך בתכנית את הדודה דליה, שהיא "הדודה המפנקת שלנו" והזמנו אותה לבית הספר למפגש הראשון. דודה דליה סיפרה לנו את סיפורה וכמובן סיפרה לנו על הוריה, שהם הסבא והסבתא שלנו, שעלו לארץ ממרוקו.

שמי דליה אלמלם, נולדתי בתאריך 22.3.1965, בישראל בעיר באר שבע. הורי, אסתר ומשה אלמועלם ( בשפה הערבית פרושו – מורה, מלמד), בחרו לי את השם דליה, על שם פרח ה"דליה" שאותו אמי מאוד אהבה. הורי נולדו במרוקו, הם גרו בעיר מרקש. שם המשפחה שלנו: אלמועלם נקרא כך על שם סבי שהיה מורה בדיוק כמו אביו. השם אלמלם שונה בישראל מאלמועלם משום שבכניסה לארץ השם נירשם בלועזית והאות עין חסרה.

ילדות בדימונה

גדלתי הדימונה יחד עם שבעת אחי ואחיותיי. אני בת הזקונים והמפונקת והמפנקת של המשפחה. כל שנות ילדותי עברו יחד עם ילדי השכונה ואין כמובן כמו החברותא והמשחקים של פעם, תופסת, כדור עף, תופסת משחקי קופסא ועוד.

תקופת בית הספר והבגרות

למדתי ביסודי ובחטיבה בבית הספר הממלכתי הדתי "בן עטר" ובתיכון למדתי בבית הספר העיוני-חקלאי "כנות" שליד העיר אשדוד שם התגורר אחי דוד שהיה מחנך ומורה.

בבית הספר כנות הוצאתי תעודת בגרות ועבדתי כחקלאית: ברפת, בלול ובפרדסים. נהגתי על טרקטור ואפשר לאמר שגדלתי והתגבשתי יחד עם חבריי לכיתה ויחד התגייסנו כגרעין לנחל.

שירות צבאי

בסיום הלימודים התגייסתי יחד עם חברי לכיתה לחיל הנח"ל והייתי חברת קיבוץ מרום גולן שנימצא בצפון הארץ. עם סיום השירות הצבאי, למדתי לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים "מדעי החברה והרוח" התמחות בתקשורת.

בשנת 1990 התחלתי לעבוד במשרד לביטחון הפנים. במהלך השנים עבדתי במשרד ממשלתי זה תחת כשבעה שרי ממשלה. כיום אני עובדת כמנהלת תחום ארצי לרישוי ופיקוח כלי ירייה באגף הארצי לרישוי כלי ירייה.

הכרות ונישואים

בשנת 2002 הכרתי את אסף, אבי בתי היחידה, הודיה עמית אסתר, שנולדה עם נכות כללית וכיום מרותקת לכיסא גלגלים. כמובן שכשיש משפחה גדולה, הכוונה לאחיי אחיותיי וילדיהם ושלי יש אירועים שמחים ב"ה רבים וזה כייף תמיד.

תקופת הקורונה

כיום אני בת 55 וטרם יצאתי לגמלאות, אני עובדת במלוא המרץ. מציינת שדווקא בתקופת הקורונה למדתי להפעיל את עצמי במחשב יותר מאשר בפרונטלי, הקדשתי זמן לאפיית עוגות ושאר פינוקים ועוד.

המסר שלי לדור הצעיר

המסר שלי לדור הצעיר, שאני קוראת לו דור ה"אינסטנט" הכל מהר ועכשיו – לקחת את הזמן ולהנות מכל רגע ומכל חוויה בחיים ועם המשפחה.

קישור לקובץ התיעוד

הזוית האישית

דודה דליה: ניב וחושן בחרו אותי דודה דליה שהם קוראים לי הדודה המפנקת. הייתי במפגש הראשון שהתקיים בבית הספר והיה מהנה ומרגש כאחד. סיפרתי לניב ולחושן את הסיפור שלי ושל הורי סבם וסבתם והם התרגשו מאד ושאלו הרבה שאלות על עלייתם ממרוקו, על לידתי שלי בארץ ישראל ועוד. כמובן שאני ממתינה בקוצר רוח למפגשים הבאים.

סלפי במפגש הראשון בבית הספר עם ניב וחושן

 

תמונה 1

מילון

האגף לרישוי כלי ירייה
שייך למשרד לבטחון פנים ואחראי למתן רשיונות לכלי ירייה

ציטוטים

”להנות מכל רגע בחיים להשכיל וללמוד ולהיות תמיד מי שאתה כי כל אדם הוא ייחודי ומיוחד בפני עצמו “

”והדרת פני זקן לתת כבוד ולסייע למי שמבוגר או זקוק לך“

הקשר הרב דורי