מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגוע לגרעין הנח"ל – מירב

גור עם סבתא יהודית
יהודית בתקופת גרעין הנח"ל לקיבוץ גבים
סיפור על קיבוץ והגשמה

סבתא שלי יהודית דקל נולדה ב שנת 1946בעיר לונדון, שבאנגליה.

סבתי עלתה עם משפחתה, לארץ, בשנת 1949, כשהייתה בת שלוש.

סבתא יהודית מתגעגעת לתקופה של היותה חברה בגרעין הנח"ל "מירב". ולתקופה של סוף תקופת הנעורים, השירות בצבא, והשהות בקיבוץ "גבים",

על יד העיר שדרות.

סבתא שלי מספרת: "הגרעין שלנו היה מורכב משלוש קבוצות של "הנוער העובד והלומד" מקן צפון תל אביב, קו דרום ירושלים, והקן ברחובות.

את חברי הגרעין הכרנו לראשונה בכיתה י"ב, במפגשים בקיבוץ היעד שלנו "גבים", שהיה קיבוץ קטן. גֵּבִים הוא קיבוץ במערב הנגב הצפוני, השוכן כחצי קילומטר מדרום לעיר שדרות וקילומטר ממזרח לצומת שער הנגב, בתחום המועצה האזורית שער הנגב.(ויקיפדיה)

הקבוצה המרכזית והגדולה הייתה מהקן של "הנוער העובד והלומד" ברחובות.

המפגשים נערכו בימי שישי ושבת, פעם בחודש, וכללו קבלות שבת ושיחות עם המדריך שלנו מהקיבוץ.

נוצרו בינינו חברויות הדוקות, ואפילו מספר זוגות שהתחתנו, אחרי השירות הצבאי.

למדנו מהו קיבוץ, מה מצפים מאתנו, מה יהיה בשירות הצבאי, והאם נוכל ללכת לתפקידים מסוימים בצבא.

האווירה בינינו הייתה מצוינת. עבדנו בכל ענפי הקיבוץ: ברפת, במטעים, בבתי הילדים, במטבח ובחדר האוכל. היחס אלינו היה מעולה ואומצנו על ידי המשפחות הצעירות. אחרי הטירונות עשינו שנת הכשרה בקיבוץ ותיק, יפעת".

יִפְעַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן על כביש 73, ממערב נמצא נחל צבי וקיבוץ גבת, ממזרח נמצא נחל יפעת וקיבוץ שריד, בכניסה לקיבוץ נמצא בית התרבות האזורי, בסמוך לו נמצאים: בית הספר האזורי "העמק המערבי" והמוזיאון לראשית ההתיישבות, הקיבוץ נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. (ויקיפדיה)

"בקיבוץ יפעת, פגשתי את בעלי לעתיד, איתו התחתנתי בתום השירות הצבאי".

הזווית האישית

גור הנכד – בזמן שראיינתי את סבתא שלי במסגרת תוכנית, הקשר הרב דורי, עלו לי כל מיני מחשבות כמו: מה אם הסיפור לא יהיה מעניין מה אם אני אגיש את הסיפור ואני אצטרך לעשות אותו שוב. אבל בסוף יצא נהדר והיה לי כיף לראיין את סבתא שלי.

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (בראשי תיבות: נח"ל) הוא מסגרת בצה"ל שבה קבוצות של תנועות וארגוני נוער מתגייסים יחד ושומרים על שלמותם תוך שילוב בין משימה צבאית לבין חינוך בקהילה.(ויקיפדיה) שירות בצה"ל שבה קבוצות של תנועות נוער מתגייסים יחד משרתים בצבא ומשלבים את השירות עם משימות התיישבות בקיבוצים.

ציטוטים

”האווירה בינינו הייתה מצוינת. עבדנו בכל ענפי הקיבוץ: ברפת, במטעים, בבתי הילדים, במטבח ובחדר האוכל. היחס אלינו היה מעולה ואומצנו על ידי המשפחות הצעירות. אחרי הטירונות עשינו שנת הכשרה בקיבוץ ותיק, יפעת.“

הקשר הרב דורי