מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של שם NEUMARK

היום יחד עם נבו עוז ביחד אוהבים כסף
סבא וסבתא שלי 1938 בגרמניה
5 דורות מגרמניה דרך ארגנטינה לארץ ישראל

תמונה 1

אני מרסלו נאומרק, נולדתי בשנת 1957 בבואנוס איירס שבארגנטינה. בן לחיים ז"ל (CLAUSS HERBERT) ופנינה ז"ל (PERLA).

שושלת נאומרק ברחו מפרוסיה שבגרמניה, בגלל הפוגרום אחרי ליל הבדולח, ועליית הנאצים לשלטון.

הם הגיע לארגנטינה בסוף שנת 1939 באניה שיצאה מנמל, בעיר המבורג. עם הגעתם לארגנטינה, התיישבו במושבה  בשם ALCARAZ שהוקמה ע"י הברון הירש.

גדלתי בבית מסורתי, במשפחה יקית(גרמנית), תרבות, בה כל ערב יושבים לארוחה ולא קמים עד שהאבא נותן אישור.

אצל משפחת נאומרק היה אסור לאחר לפגישות ותמיד היינו ממתינים, שעת שינה קבועה 20:30, קבלת שבת תמיד עם הדלקת נרות, קידוש וברכת החלה.

למדתי בבית ספר יהודי/ציוני בשם "תרבות".

באפריל 1973 הוריי החליטו לעלות לארץ-חלום שהתגשם, יחד איתם אני הצטרפתי לעליית הנוער לקיבוץ "שער הגולן" בעמק הירדן.

למדתי בבית ספר ל"קציני ים" בעכו, שירתי בחיל הים, למדתי מנהל עסקים ועבדתי בבנק דיסקונט. לאחר 38 שנות עבודה פרשתי (פרישה מוקדמת).

התחתנתי עם מרים, הקמנו את ביתנו בעיר חדשה, מעלה אדומים, נולדו לנו שלושה ילדים, כאשר יניב הוא הבכור,אבא של נבו עוז, יאיר וימית.

בבית המשכנו את המסורת של קבלת שבת כפי שהיה נהוג בילדותי.

יניב הכיר את אושרית, להם שלושה ילדים, נבו עוז ילד שני אך זכר בכור בין הנכדים. היתה לי הזכות להיות הסנדק בבריתו, הרגשתי שהדור הקודם נמצא איתי ושמח על המשכיות השושלת.

הרבה משותף יש לנו, אוהבים מתמטיקה, כדורגל ובמיוחד אוהבים כסף. נבו עוז אוהב לבקר אותנו בעיר מודיעין ולבלות איתנו זמן איכות עם אבואלה ואבואלו (סבתא וסבא בספרדית).

הזוית האישית

סבא מרסלו: מאוד נהנתי להשתתף בתכנית בה היו אוסף של פעילויות ערכיות וחינוכיות אשר זימנו לנו מפגשים מרגשים של למידה משותפת והדדית. תכנית זו מהווה גשר בין דורות המאפשר העברת מסורת משפחתית והכרת הדור הצעיר עם שרשי המשפחה. הובלת התכנית עי המורה שחר חלפין נעשתה באהבה, רגישות, מקצועיות ויחס אנושי עם לב רחב. מודה אני לזכות שנתנה לי להיות חלק בתכנית אשר חזקה את הקשר עם נכדי נבו עוז. נבו עוז היקר כבוד גדול להיות NEUMARK ובמיוחד שהנך הנכד הבכור. נזכור את אבות אבותינו שחלמו על ארץ ישראל ואנו מגשימים את החלום, אתה דור המשך אוהב אותך המון. נבו עוז: בבית הספר הוחלט להכין פעילות הקשר הרב דורי. אני בקשתי להצטרף, גם שקיים אחלה כיבוד. פעילות זו אפשרה לחלוק זמן איכות עם סבא וסבתא שלי על מנת ללמוד ולדעת את שורשי משפחת נאומרק. גאה מאוד להיות הבכור של הדור החמישי.

מילון

NOIMARK-NEUMARK
הם שמות משפחה יהודיים ואשכנזים שמקורם NAY-MARK (באידיש: שוק חדש)

פרוסיה
היתה מדינה בצפון גרמניה שהיום שייכת לרוסיה.

ברון הירש
מושבות הברון הירש בארגטינה הם מושבות חקלאיות של יהודים שהוקמו בסוף המאה 19 בתמיכתו ויישבו בעיקר ע"י יהודים ממזרח אירופה. הברון הירש ראה בזאת פתרון לאנטישמיות שחוו יהודי אירופה.

ציטוטים

”ארץ ישראל זו הארץ של היהודים, עם ישראל חי וקיים“

הקשר הרב דורי