מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של פסנתר – סבא יעקב רויטר

אחי, סבי ואני
סבי בצבא
על שורשים, עברו של סבא והמשפחה מאז העלייה לארץ

שמי שירה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, יעקב רויטר, ומנציחה את סיפורו במאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי נולד בפולין בשנת 1948 בעיר שבידניצה. סבא שלי אהב מאוד מוזיקה והתחיל לנגן פסנתר בגיל 5. לסבא יש שני ילדים ושלושה נכדים. שמות הוריו של סבי הם: גניה וחיים רויטר. כשסבא שלי היה ילד בפולין, הוא לא שר שירים. סבא שלי התחיל לנגן פסנתר בגיל צעיר מאוד ושר בלב את מה שניגן.

בתאריך 5.5.1957. בגיל 8 סבא שלי ומשפחתו עלו ארצה והגיעו למעברה בקריית בנימין. כשהגיע לארץ כילד ולמד עברית, השתתף במקהלה של בית הספר, שם שמע הרבה שירים ישראלים, ביניהם שירים של שושנה דמארי.

את בר המצווה חגג בדירה שהמשפחה רכשה בשכונת רמות רמז בחיפה, זאת לאחר שקודם לכן גרו במעברה בקריית בנימין. את בר המצווה חגג בעלייה לתורה בבית הכנסת שבשכונה. סבא אהב ספורט, שיחק כדורסל והיה גם אלוף בית הספר למרחק 100 מטר.

סבא נסע ללמוד בלונדון כלכלה וסיים שם גם לימודי תואר שני. הוא נהנה מאוד מהלימודים אך אחרי שנתיים חזר ארצה. בצבא שירת סבי בנח"ל, בחיל רגלים. הוא השתתף במלחמת שלום הגליל, יש לו כומתה בצבע ירוק בהיר.

עם חזרתו ארצה מלימודיו, התחיל לעבוד בבנק מזרחי טפחות, בתפקידים ניהוליים שונים ופרש מהבנק לאחר 38 שנה בתפקיד סמנכ"ל הבנק. סבי הכיר את סבתי בלונדון שבאנגליה, הם חזרו ארצה והקימו משפחה של שלושה ילדים.

סבי אוהב מאוד לנגן על פסנתר בצורה נאותה, כך שאין פלא שהחפץ שעובר כבר מספר דורות במשפחה הוא הפסנתר ששרד את מלחמת העולם השנייה. כאשר סבי עלה לארץ עם משפחתו, הם לקחו איתם את הפסנתר. כיום הפסנתר בבית של סבי.

סבא שלי בפנסיה כיום והוא נהנה מזמן איכות עם הנכדים שלו.

הפסנתר שעובר במשפחה

תמונה 1

הזוית האישית

סבא יעקב: התכנית הייתה מהנה ומסקרנת. אהבתי מאוד להעביר לנכדתי הרבה דברים שלא ידעה.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חובתינו היא להעביר ידע מדור לדור“

הקשר הרב דורי