מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של החפץ

שמלת הברית
סבתא שלי
שמלת הברית

סבתי נולדה בשם אליזבט בגלל שאביה מאוד אהב את המלכה אליזבט השניה. סבתי נולדה לאחר שלושה בנים במשפחתה. שם אמה-חנה, שם אביה-ציון.

ב-23/3/1955 סבתי נולדה בעיר ביזרט אשר בתוניסיה. בשנת 1956, בגיל עשרה חודשים, עלתה עם משפחתה לארץ באנייה מתוניס. סבתי ומשפחתה עלו לארץ מציונות. ההחלטה שלהם לעלות ארצה הייתה מרצון שלהם ולכן הביאו חלק מרכושם והממון יחד איתם. הם הגיעו לארץ, מהאנייה למעברת "חצרים" כיום-שכונת נווה נוי. בארץ, למשפחת סבתי נולדו עוד חמישה אחים ואחיות.

לאחר המעברה המשפחה של סבתי עברה לגור בשכונת ד' בבאר שבע, בבתים שקיבלו מהמדינה, עקב העלייה שלהם ארצה. לא היה להם קשה להתאקלם משום שהיו בסביבת עולים מאותו אזור ודברו באותה השפה-צרפתית. במשך הזמן הילדים למדו לדבר עברית וכך הוריהם למדו גם כן.

סבתי גדלה בבאר שבע למרות שנולדה בתוניס. היא הייתה בבית הספר היסודי "צאלים". בבית ספר זה הייתה הסולנית במקהלת בית הספר, היא מספרת שאהבה ללמוד. בחופשת הקיץ, של סוף ח', סבתי התחילה לעבוד בתור סייעת בגן הילדים שבשכונה. לאחר שעבדה במשך חופשת הקיץ בעבודה זו, החליטה יחד עם הוריה להפסיק את לימודיה והמשיכה בעבודה משתי סיבות, האחת, אהבה לעשות זאת, והשנייה, לעזור למשפחתה. המשפחה היתה מרובת ילדים והיה קושי עם הכסף והשכר.

סבתי נולדה לאחר שלושה בנים ומסיבה זאת אהבה לשחק "משחקי בנים". בשנות ה-90 סבתא שלי השלימה את 12 שנות הלימוד אשר לא סיימה בעבר, ויצאה עם תעודת בגרות מלאה. לאחר תקופה מסוימת סבתי עברה לעבוד בעיקר בחנויות בגדים, כיום סבתי עובדת במרכז הלבשה.

כשסבתי הייתה בת 16 הלכה למועדון עם חברותיה ושם פגשה את סבי-משה. סבי וסבתי התחתנו ב-7/3/1973, השנה חגגו את חתונת הזהב. יום החתונה היה מאוד חורפי. בזמנו לא לכולם היה רכב אך כולם עשו מאמץ ובאו בתחבורה ציבורית. בעקבות זה שסבתי הייתה האחיינית הראשונה שמתחתנת היו בערב הרבה אורחים, שמחה גדולה מאוד ותזמורת הנעימה את הערב. סבתי התחתנה מוקדם ומסיבה זאת לא שירתה בצה"ל.

החפץ, שמלה ברית לבנה, מבד כותנה מעוטר בפרחים. מתחתיה שכבת בד אטומה. השמלה מקושטת בסרט סאטן בצבע תכלת.

תמונה 1

בשנת 1925 נולד אביה של סבתי. לכבוד לידתו אמא שלו שהייתה תופרת מקצועית, תפרה לו במיוחד שמלה לבנה שתשמש אותו בברית המילה שלו. השמלה נשמרה, ומאז כל בן אשר נולד במשפחה, לובש את השמלה הזו בברית המילה שלו. הבנים שלו, הנכדים שלו ואף הנינים שלא זכה להכיר.  שני אחיי דניאל ואלון, גם לבשו אותה בברית המילה שלהם.

ציטוט פסוק הברית מהתנ"ך: "וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם.  יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר, אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא.(בראשית פרק י'ז פסוק י'ב).

הזוית האישית

ניצן: מאוד מרגש אותי לדעת שיש חפץ שעובר במשפחתי במשך הרבה זמן וסיפורו ומראה נשמר במשך כל הזמן שעבר, מאז שנוצר. בנוסף, משמח אותי לדעת שידעו לשמור על החפץ גם בדרך לישראל ושלא נהרס. אני מאחלת לסבתי שתמשיך להיות אוהבת דואגת אכפתית וקשובה.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות.

ציטוטים

”אין חלום גדול יש אדם קטן“

הקשר הרב דורי