מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולה של תמונה

ביום הולדתה של שיר עם סבתה יונה
תמונה של סבתי יונה בגיל 16
אדלה דנביץ' לבית אדלשטיין בתמונת מחזור מתקופת ההכשרה בפולין.

שמי שיר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי יונה. סבתא סיפרה לי על תמונה מיוחדת שהשתמרה מתקופת ההכשרה. באמצעות סיפור התמונה למדתי על אימא של סבתא יונה, אדלה, סבתא רבתא שלי.

סבתא יונה נולדה בפולין בשנת 1948. היא גדלה בעיירה בשם פישיצה שבפולין עד עלייתה לארץ ישראל בשנת 1957, בגיל תשע.

עלייתה של סבתא ומשפחתה לארץ ישראל הייתה בדרך ארוכה, מפולין נסעו ברכבת לאיטליה לעיר נמל. שם הם שהו שבוע ימים עד שהאונייה הייתה מוכנה להפלגה לארץ ישראל.

סבתא מספרת שההפלגה הייתה לה קשה מאוד והיא חשה לא בטוב. לאחר מספר ימים הגענו לארץ ישראל היה לילה וסבא רבא שלי העיר את כל המשפחה שנעלה לסיפון כדי לראות את אורות חיפה שבארץ ישראל. כך סבתא ראתה לראשונה את הארץ.

התמונה צולמה בשנת 1933, בפולין. המצולמים בתמונה לקחו חלק בהכשרה – תנועת בני נוער, אשר הכשירה אותם לעלות וליישב את ארץ ישראל.

אדלה דנביץ' לבית אדלשטיין בתמונת מחזור מתקופת ההכשרה בפולין

תמונה 1

בארץ ישראל באותה תקופה, שלט המדנט הבריטי. כדי להגיע ולגור בארץ ישראל, נדרש אישור מיוחד מטעם הבריטים: סרטיפיקט, (אשרת הגירה להתיישב ולגור בארץ ישראל).

אחד מחברי ההכשרה קיבל את הסרטיפיקט בשנת 1933. חברי הקבוצה החליטו לצלם תמונת מחזור, שתהא למזכרת. חבר ההכשרה הראשון שעלה לארץ ישראל לקח איתו את התמונה.

בשנת 1957, סבתא רבתא שלי, אדלה עלתה למדינת ישראל, היא איתרה את חבריה לקבוצת ההכשרה ונפגשה עימם. התמונה ברשות משפחתנו עד היום כאמור התמונה הייתה אצל סבתא רבתא שלי עד יום מותה.

תמונה של סבתא רבתא אדלה לבית אדלשטיין במטבחה מבשלת

תמונה 2

הזוית האישית

שיר: היה לי ולסבתי מאוד כיף ומעניין למדתי על סיפור משפחתי נוסף. אני רוצה לאחל לסבתי בריאות, אריכות ימים, אושר ונחת עם כל משפחתה.

סבתא יונה: אני רוצה לאחל לנכדתי שתהיה בריאה, מאושרת, תגשים את כל שאיפותיה וחלומותיה ותהיה מרוצה מעצמה ומהסובבים אותה.

מילון

אינדק מישלאו נא נייג'לי ובסובותה גוואבה שצ'נזה
תרנגול הודו חשב על יום ראשון ובשבת ערפו לו את הראש. הכוונה הייתה לחשוב על מה אתה רוצה.

ציטוטים

”"אוכל לא זורקים אוכלים הכל" אמרו זאת בגלל המחסור בתקופת השואה.“

הקשר הרב דורי