מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולה של תמונה

סבא שאול ז"ל ויהלי
התמונה המקורית והציור של סבא
צייר מצרי שצייר את סבא כילד בזמן מלחמה

סבא שאול שדה נולד ב4.3.1943 בקיבוץ כפר מסריק, בן למייסדים שעלו בגרעין השומר הצעיר מסלובקיה.

כְּפַר-מַסָּרִיק הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שעלה להתיישבות במקום הקבע בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, טומאש גאריג מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר. (ויקיפדיה).

בצעירותו הוא היה שוער אגדי של נבחרת הכדורגל של קיבוצי הסביבה. במשך שנים היה נהג משאית של מפעלי הקיבוץ וכשלושים שנה עסק בתשתיות, ותחום המים של גידולי השדה והקיבוץ. הוא כיהן כמזכיר קיבוץ כשתי קדנציות בתקופות שונות, הוביל פרויקטים ורעיונות ייעול וקידום בקיבוץ.

שסבא שאול היה בן שלוש בערך, אבא שלו, יצחק, היה חייל בבריגדה העברית, שנלחמה במצריים ואיטליה, נגד הגרמנים שרצו להגיע לארץ בשנת 1945 בערך. בריגדה היהודית הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה החליטה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה – ביולי 1944. אחד מיוזמי הקמתה היה משה שרת, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית. (ויקיפדיה)

סבא רבא יצחק לא היה בבית זמן רב מאוד. הוא מאוד התגעגע וביקש מסבתא רבא, שרה שתשלח לו תמונה של הבן שלו שאול. סבא רבא, יצחק לקח את התמונה וביקש מצייר רחוב במצריים, שיצייר לו ציור לפי התמונה כמזכרת. הוא שמר על הציור והתמונה, עד שחזר לארץ ופגש את הבן שלו שאול. סבא שאול לא זיהה את אבא שלו, כי הוא לא פגש אותו הרבה שנים, והייתה התרגשות גדולה להתאחד מחדש למשפחה. מאז התמונה והציור מלווים אותנו כל השנים, ותלויים בבית של הסבים והתמונה יקרה לנו מאוד.

הזווית האישית

יהלי: אמא שלי, עילית סיפרה לי הסיפור של סבא שנפטר בשנת 2020 ויש לי הרבה זכרונות טובים ממנו.

מילון

"כל שנבקש לו יהי"
לוּ יהי (במילותיו הראשונות: עוד יש מפרש לבן באופק) הוא שיר עברי שכתבה והלחינה נעמי שמר ב-1973. השיר חובר בסביבות מלחמת יום הכיפורים ובוצע בעצם ימיה. מאז נעשה לאחד מסמליה, וכן באופן כללי לשיר המסמל תקווה. (ויקיפדיה) שיר שסבא היה שר לנו.

ציטוטים

”סבא היה אומר את המשפט "חיה ותן לחיות" לכבד אחד את השני ולתת לכל אחד לעשות את מה שטוב לו.“

הקשר הרב דורי