מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולה של טבעת

סבתא חיה והנכדה ליאור
חיה וצבי בחתונה
הטבעת שעברה שלושה דורות

שמי חיה, ואני סבתא של ליאור ובתם של אהרון ודבורה פנקס. הוריי נולדו בעיירה ובכפר קטן בפולין. כשהיו בשנות העשרים לחייהם, פרצה מלחמת העולם השנייה, והם נאלצו לברוח ולהסתתר, כל אחד בנפרד, מפני הנאצים. במהלך המלחמה, הגיעו שניהם ליערות ושם נפגשו. אבי שמר על אמי ואחותה שנשארו רק הן מכל משפחתן וברחו יחד, ודאג להן למקומות מסתור ולמזון ביער. אחרי המלחמה, הוריי התחתנו ועברו לקרקוב שבפולין, כמובן שבעקבות המלחמה כסף לא היה להם ולא הייתה לאבי אפשרות לקנות לאמי טבעת אירוסין.

תמונה 1
ההורים שלי – אהרון ודבורה פנקס 

כשלוש שנים לאחר החתונה, כשרצו הוריי לעלות ארצה, לא ניתן היה להוציא מפולין את מעט הכסף שהיה להם ולכן, בכסף זה, קנה אבי לאמי טבעת זהב וחרט על גביה את ראשי התיבות D.P  על שמה דבורה ו-P על שם משפחתם פנקס. הוריי הגיעו לארץ בשנת 1949, ואמי ענדה את הטבעת תמיד ושמרה עליה קרובה לליבה מאוד. בילדותי אהבתי לענוד מדיי פעם את הטבעת, רק בבית כמובן, ולהרגיש גדולה.

תמונה 2
הטבעת

כאשר אמי התבגרה והטבעת כבר לא התאימה לאצבעה, היא העבירה לי את הטבעת, כשכבר הייתי אישה צעירה. אותה ענדתי באהבה כל הזמן. לימים, כאשר הטבעת כבר לא התאימה לאצבעי ולא יכולתי לענוד אותה יותר, בקשה בתי יערית, אימא של ליאור, לקבל את הטבעת, שהייתה ידועה במשפחה כטבעת אהובה ומלאת משמעות. מאז ועד היום עונדת יערית את הטבעת ושומרת עליה קרוב לליבה וליאור בתה, נכדתי, אוהבת לענוד מדי פעם את הטבעת, ולהרגיש גדולה, ממש כמוני כפי שהייתי עושה בילדותי. ליאור קרויה בשמה השני דבורה ע"ש אמי, וכשתגדל תקבל גם היא את הטבעת, לשמור כמו כולם ולזכור את אמי, סבתא דבורה, קרוב ללב.

הטבעת על אצבעה של ליאור
הטבעת על אצבעה של ליאור

הזוית האישית

סבתא חיה: שמחתי מאוד לקחת חלק בפרויקט החשוב והמעצים הזה. נהניתי מאוד מזמן האיכות המשותף עם ליאור נכדתי המקסימה והאהובה, שמחתי שליאור היתה קשובה וצמאה לשמוע את הסיפורים שסיפרתי על חיי ונחשפה אליהם בפעם הראשונה ובאופן שלא היתה נחשפת אליהם אלמלא הפרויקט הזה. נהניתי מהזמן הפרטי איתה לפני המפגש, במהלך המפגש וגם אחריו כשנשארתי תמיד עוד קצת עד סוף ההפסקה, חיבור שלא מתאפשר במפגשים יחד עם כל המשפחה. זמן האיכות הפרטי שלנו, פתח בפניי את עולמה הרחב של ליאור וחיי החברה שלה, דברים שאולי לא הייתי יודעת ללא תוכנית זו.

ליאור: שמחתי להשתתף בתוכנית ולשמוע על החיים של סבתא בצעירותה. כל הזמן רציתי לשאול את סבתא שלי על החיים שלה ואף פעם לא מצאתי את הזמן הנכון ובזכות התוכנית שמעתי דברים שכנראה לא הייתי שומעת.

מילון

קרקוב
היא העיר השנייה בגודלה בפולין ואחת מעריה העתיקות של המדינה. העיר, שהוקמה במאה ה-7, שוכנת על גדות נהר הוויסלה. היא הייתה בירת פולין בשנים 1038–1596, ובירת הדוכסות הגדולה של קרקוב בשנים 1846–1918, כחלק מחבל גליציה המערבית ההיסטורי. כיום היא משמשת כבירת מחוז פולין קטן.

ציטוטים

”כשתגדל ליאור, היא תקבל את הטבעת, לשמור כמו כולם ולזכור את אמי, סבתא דבורה, קרוב ללב.“

הקשר הרב דורי