מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גירוש ספרד

יובל וסבא קשר רב דורי
בית הכנסת בסלוניקי - ויקיפדיה
השושלת של משפחת טורס

גירוש זה התרחש בשנת 1492 ובעקבותיו יהודים רבים נאלצו לעזוב את ספרד. חלק מהיהודים שסולקו חצו את מצרי גיברלטר וחיפשו מקלט בצפון אפריקה בתחומי מרוקו ואלג'יריה של היום. יהודים אחרים פנו לערים הגדולות באירופה ושם הצטרפו לקהילות של היהודים תושבי המקום. משפחת טורס התיישבה בעיר סלוניקי שביוון.

החיים ביוון

לאחר גירוש ספרד, בסלוניקי הוקמו קהילות יהודיות רבות שנקראו על שם העיר בספרד שמהם הגיעו. לקהילות אלו הייתה השפעה רבה על יוון מבחינות כלכליות ותרבותיות. רוב היהודים היו סוחרים ובעלי מלאכה, משפחתי עסקה בגידול ענבים וביצרת יין. בבית המשפחה דיברה בשפת הלאדינו שפת ספרדית יהודית ובכך התרבות הספרדית העתיקה של משפחתי נשמרה כל השנים סבי, משה, מדבר ספרדית ומכיר חלק מהמנהגים היהודים בספרדית כמו ההגדה של פסח. לכל קהילה הייתה מקהלת ילדים ששרה וזימרה בבית הכנסת ובאירועים משפחתיים יעקב, אבא של סבא שלי, היה שר במקהלה "הלל וזימרה".

 

העלייה לארץ

בשנת 1933 התקיים כנס של המכבייה בארץ ישראל, יעקב הגיע ביחד עם המקהלה לכנס. הוא החליט להישאר בתל אביב כאשר שאר משפחתו החליטה לעלות ארצה גם כן, לבסוף עלו הוריו ואחיותיו. האח הגדול של יעקב, דוד, נשאר בסלוניקי עם משפחתו והילדים והם כולם נספו בשואה. יעקב נישא בתל אביב עם דבורה צדיקריו, אמא של סבא שלי.

החיים בארץ

סבא שלי נולד לפני הכרזת המדינה בשנת 1944 וכיום הוא בן 72. הוא גדל בשכונת פלורנטין שבדרום תל אביב. פלורנטין נוסדה על ידי דוד אברבנאל  והקבלן שלמה (סלומון) פלורנטין,  שעלה לישראל מסלוניקי שביוון ואף השכונה קרויה על שמותושבים רבים מפלורנטין היו יהודים שעלו מיוון, לכן התרבות היוונית הייתה מאוד נוכחת באזור וגם בבית סבי.

סבי זוכר בערפול את קום המדינה, בכל זאת היה מאוד צעיר בהקמתה. הוא זוכר את השמחה והחגיגות שנערכו ברחובות תל אביב, הוא סיפר לי שהוא זוכר את המצעד שנערך מדי שנה ביום העצמאות "מצעד צבאי של צה"ל", הוא זוכר את מראה מטוסי חיל האוויר שחגו מעל רחובות תל אביב.

מנהג הענקת שם של משפחת טורס

מקורו של מנהג זה ביהדות סלוניקי שמלווה אותנו עד היום. בניגוד לשאר העדות במשפחתי נהוג לקרוא לבן הראשון שנולד על שם סבא מצד האבא גם אם הוא חיי. כך נקרא אבי יעקב על שם סבו יעקב וממנהג זה כך גם נקרא אחי, איתי משה על שם סבא משה. כך גם לגבי הבנות, הבת הראשונה שנולדה תקרא על שם הסבתא מצד האב ומכאן שמי הנוסף כוכבה על שם סבתי ז"ל אמא של אבא שלי.

העשרה

יהדות סלוניקי: "הקהילה היהודית בסלוניקי הייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביוון ערב מלחמת העולם השנייה ובתקופות מסוימות אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם".

תשע"ו

 

מילון

יהדות סלוניקי
הקהילה היהודית בסלוניקי הייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביוון ערב מלחמת העולם השנייה ובתקופות מסוימות אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם.

ציטוטים

”סבי סיפר לי שהוא זוכר את המצעד שנערך מדי שנה ביום העצמאות“

הקשר הרב דורי