מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא הגיבור

סבא וסבא רבא שלי בעיר חיפה בישראל
אני וסבא שלי בעבודה שלו
סבא רבא והמלחמות

שמי טאיה אייסנר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, בחרתי לשתף את סבי ולדימיר ולראיין אותו.

סבא ולדימיר מספר:

"שמי ולדימיר גווזדיק. נולדתי ב-3 לדצמבר 1951 בברית המועצות, בדרום אוקראינה, בעיר חרסון. אבי, אלכסנדר גלפנד, נולד בעיר אומסק ברוסיה ואמי, יליזבטה גווזדיק, נולדה בעיר חרסון באוקראינה. בחרסון למדתי בבית ספר וסיימתי בית ספר למוסיקה.

בגיל 20 התגייסתי לצבא הסובייטי ושירתי במשך שנתיים כראש תחנת רדיו. לאחר השחרור, חזרתי לחרסון והתחלתי לעבוד בבית ספר למוזיקה, כמורה למוזיקה בכיתת כינור וגם כמנצח בתזמורת הקאמרית הפילהרמונית ובתזמורת של תיאטרון המוזיקה והדרמה.

 אני, סבא של טאיה וסבא רבא שלה

תמונה 1

בדצמבר 1991 עליתי עם אבי לישראל ולאחר 13 חודשים, בינואר 1993, התחלתי לעבוד בבתי הספר של משרד החינוך כמורה למוזיקה. לאחר 26 שנים, בשנת 2019, יצאתי לפנסיה וכרגע אני פנסיונר.

נולדתי שש שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, ולכן, למרבה המזל, לא הייתי צריך להשתתף בפעולות איבה, אבל אבי, לחם בשתי המלחמות: בשנת 1938 ובשנת 1941.

מלחמה הראשונה הייתה מלחמה בין ברית המועצות ויפן ליד האגם ח'סאן בשנת 1938. אבי, בהיותו מפקד טנק, השיג מטרה חשובה שהשפיעה על תוצאת הקרב. היה קרב קשה, מספר טנקים הופצצו והירי מהמצדית לא הפסיק לרגע והחיילים לא היו יכולים להתקדם, לעלות לגבעה ולכבוש את השטח. בירייה מכוונת מהתותח, הטנק של אבי השמיד נקודה יפנית מבוצרת. לאחר שהמצדית הושמדה, חיל הרגלים התחילו בהתקפה והצליחו לכבוש את גובה כל כך חשוב. על ההישג הזה הוענק לאבי עיטור הדגל האדום וכתבו כתבה בעיתון.

מלחמה השנייה שאבי השתתף, הייתה מלחמת עולם השנייה. ברית המועצות נכנסה למלחמה עם גרמניה הנאצית בשנת 1941. אבי שירת ביישוב ברסט וזה היה ישוב סובייטי הראשון שהותקף על ידי הגרמנים ב-22 ליוני 1941. לאחר שהיישוב נכבש, אבי הצליח לברוח ולהצטרף לכוחות צבא האדום. באחד מהקרבות ליד מוסקבה, אבי נפצע ברגל מרסיס וכתוצאה צלע עד סוף חייו. לאחר שהחלים חזר לתפקידו והמשיך להילחם עד סוף המלחמה בשנת 1945".

הזוית האישית

סבא ולדימיר גווזדיק: אהבתי מאוד את הרעיון שטאיה תראיין אותי. זו הייתה הזדמנות לספר על עצמי ועל ההורים שלי, שבדרך כלל לא יוצא לנו לדבר על כך.

הנכדה טאיה: מאוד נהנתי לראיין את סבא. גיליתי דברים חדשים על חיים של סבא רבא שלי ולמדתי על אירועים היסטוריים שלא ידעתי עליהם קודם.

מילון

מצדית
מבנה מבטון שנועד לעמדת שמירה.

עיטור הדגל האדום
היה עיטור צבאי של ברית המועצות. העיטור הוענק לחיילי הצבא האדום על אומץ יוצא מגדר הרגיל בשדה הקרב.

ציטוטים

” על ההישג הזה הוענק לאבי עיטור הדגל האדום וכתבו כתבה בעיתון.“

הקשר הרב דורי