מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גדלתי בשכונת הבוכרים – סבא אלישע לוי

סבא ועידו
סבא משמאל עם האחים שלו
ציוני דרך בחייו של סבא אלישע

שמי אלישע לוי, נולדתי בשנת 1949, גדלתי בשכונת הבוכרים: שכונת עוני בלב ירושלים. הוריי עלו מאירן ישירות לשכונה, בעזרתם של נציגים מהעדה הפרסית. רוב התושבים בשכונה עלו מאיראן, כאשר בניית השכונה נתרמה על ידי יהודים עשירים באיראן. השכונה הייתה קרובה מאוד לגבול הירדני וחיינו בפחד מהם, ולכן החיים בשכונה היו קשים.

כולם היו דתיים, וגם משפחתי ואני. כאשר גדלתי, התחלתי לצאת לתנועת נוער ושם יכולתי לבוא לידי ביטוי ולהכיר את החיים מחוץ לשכונה.

סיימתי את לימודי התיכוניים, ומיד התגייסתי לצבא, לחיל השריון. נלחמתי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים בסיני. לאחר השחרור נסעתי לנסות לחיות באיטליה, אצל הדוד שלי, ולנסות את מזלי שם. לאחר כשנה חזרתי לארץ ומיד התחלתי לעבוד בעיתון ידיעות אחרונות.

התחתנתי ונולדו לי ארבעה ילדים. כיום אני סבא לשבעה נכדים ואני ממשיך לעבוד בחצי משרה במוסך גדול בירושלים.

הזוית האישית

סבא אלישע: נהניתי מאוד מהמפגש הבין דורי, בעיקר מהסיפורים של החברים בכיתה ומשפחתם, וכן החפצים בעלי הנוסטלגיה היו מרגשים מאוד.

עידו הנכד המתעד: נהניתי מאוד ללמוד מהתוכנית ולשמוע סיפורים של סבא שלי וסבים וסבתות אחרים. אני שמח שאנחנו עושים את זה ומשמרים את הסיפורים של בני הדור המבוגרים יותר. הסיפור שסבא שלי סיפר היה לדעתי מאוד מרגש, ולא ידעתי שככה היו החיים פעם – בפחד ובעוני. אני מקווה שהתוכנית תמשיך לעוד שנים רבות והאתר יתמלא בסיפורים.

מילון

שכונת הבוכרים
שכונת הבוכרים היא שכונה בלב ירושלים, שנבנתה בשנת 1894 על ידי יהודי בוכרה. שכונת הבוכרים שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז ירושלים, וגובלת בשכונות בית ישראל ממזרח, ארזי הבירה, שמואל הנביא, נווה צבי, מחניים ותל ארזה בקשת ממזרח-צפון למערב וכרם אברהם וגאולה מדרום. (ויקיפדיה)

חיל השריון
חייל המתמרן בעיקר ביבשה בעזרת טנקים החייל הישראלי הוא אחד הגדולים בעולם.

ציטוטים

”השכונה הייתה קרובה מאוד לגבול הירדני וחיינו בפחד מהם, לכן החיים בשכונה היו קשים“

הקשר הרב דורי