מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גאה להיות ציוני

דנה ואופיר מראיינים את סבא ביל
סבא ביל
געגועים לדותן

קוראים לי ויליאם כהן, הכינוי שלי זה ביל, ובעברית קוראים לי זאב. נולדתי בשנת 1941 בארצות הברית בעיר לורנס קנזס. יש לי אחות גדולה ואח צעיר ממני. עליתי לארץ ישראל בשנת 1971. בבית הספר הייתי תלמיד מצטיין ובתיכון אף זכיתי להרבה תעודות על הצטיינותי בלמידה וזכיתי להרבה פרסים.

בהיותי צעיר בארצות הברית הייתה לי תחנת רדיו משלי, הייתי חובב רדיו. בנוסף עבדתי בחברה שמביאה ציוד טכני. אני אוהב מאוד בשעות הפנאי לשחק משחקי מחשב. החלום שלי היה להיפגש עם אלברט איינשטיין אבל לא זכיתי לצערי.

התחתנתי בחו"ל, אשתי הייתה ישראלית. נולדו לנו שתי ילדים: בן ובת. לצערי הרב אשתי נפטרה בחו"ל. עליתי לארץ ישראל בשנת 1971 כאשר הייתי בן 30. בגיל 32 התגייסתי לצה"ל והייתי מפקד ולאחר מכן שרתי במילואים. אני גאה מאוד בעצמי שעשיתי את הצעד הנכון והתגייסתי לצה"ל.

בישראל הכרתי את אשתי השנייה נעמי, בגיל 33 התחתנתי שוב, בשנת 1975 נולד לנו בן, קראנו לו דותן, דותן היה ילד מיוחד, ילד פלא. עוד בהיותו בגן הגננת התגאתה בו, בכישוריו ובחכמתו. גדלנו בישראל בקיבוץ גבעת חיים וכשדותן עלה לכיתה ח, בשנות ה-90 עברנו לגור בעיר חדרה.

דותן, הבן הקטן שלי, התגייס לצה"ל ושירת כקצין בצבא "בסיירת עורב" של חטיבת הנח"ל. דותן צוין כלוחם מצטיין. בשנת 1997 כשהם היו בדרכם ללבנון, דותן נהרג ב"אסון המסוקים" ובנוסף נהרגו 72 חיילים. שני מסוקים של חייל האוויר הישראלי התנגשו מעל עמק החולה בזמן שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל ומחטיבת גולני לפעילות מבצעית, זה היה אסון קטלני ביותר.

דותן נהרג בגיל 22, בתאריך 4.2.1997 דותן נולד ונפטר באותו תאריך, נולד בכ"ח בשבט וניפטר בכ"ח בשבט.

דותן ז"ל

תמונה 1
כל שנה סביב תאריך זה יש כנס של כל המשפחות שלקחו חלק באסון המסוקים, יום עיון טקס ממלכתי צבאי ואנחנו משתתפים בו. זה נמצא בקיבוץ דפנה סמוך למקום הנפילה. בנוסף מידי שנה אנו עורכים "טיול דותן" שבו כל המשפחה בוחרים נקודה ועורכים שם פיקניק לזכרו. לצערי בעקבות הקורונה כבר שנתיים לא יצאנו לטיול. אני מאוד מתגעגע לדותן, זה היה עבורי ארוע קשה מאוד. אני חושב עליו הרבה.

אני אדם מסורתי ציוני, כל שבת אני עורך קידוש, אשתי מדליקה נרות ואני הולך לבית כנסת בחגי תשרי. בעיקר מקפיד שבתפילת "יזכור" יזכירו את דותן. אני עולה לתורה, מניח תפילין ובבית שלי אני מקפיד על כשרות. בזמן שגרתי בקיבוץ הקפדתי לבנות סוכה ולאכול מצה. אני מאוד אוהב ללמוד דברים, אני אדם סקרן, אני אוהב לקרוא עיתונים להתעניין מה קורה בארצות אחרות.

אני שמח ואומר תודה שאני ציוני גאה ועל כך שאני יהודי! הערכים שהכי הכי חשובים לי ומובילים אותי ואני חושב שצריך להתנהל דרכם ולקיים אותם הם: צדק ויושרה! אני אדם מאוד משפחתי, אוהב מאוד וקשור לילדים שלי ולנכדים ולנכדות.

תמונה של כל נכדי היקרים!

תמונה 2

הזוית האישית

סבא ויליאם: תענוג גדול שהנכד היקר שלי מראיין אותי ונחשף לסיפורי חיי! זה כל כך מקשר ומחבר, תוכנית מדהימה! היה לי לעונג!

מילון

ויליאם שמו של סבא
לא ידעתי שלסבא שלי קוראים ויליאם תמיד קראתי לו ביל, ובעברית ויליאם הכוונה לזאב.

ציטוטים

”אני גאה להיות ציוני ויהודי! “

”דותן נולד ונפטר באותו תאריך“

הקשר הרב דורי