מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בריחת משפחת מיכאל מגרמניה לאחר ליל הבדולח

סבתא אילנה ושחף
הוריי
הבריחה לאורוגוואי בדרום אמריקה מאימת הבאות בגרמניה

שמי אילנה לבית מיכאל. נולדתי בישראל. הוריי הגיעו לארץ בשנת 1949 לאחר המלחמה. הם הגיעו לקיבוץ גניגר בעמק יזרעאל, שם הכירו ונישאו. אני נולדתי בשנת 1951. כשהייתי בת 3, הוריי עזבו את הקיבוץ לפתח תקווה, שם גדלתי, נישאתי וילדתי את שלושת ילדיי: שרון, טל ודגנית.

אבי אליעזר מיכאל נולד בגרמניה בשנת 1924בעירה גלדנבך. הוא גדל שם עד גיל 14. בשנת 1938, לאחר ליל הבדולח, החליט אביו יעקב שהיה איש עסקים בתחום הבקר לברוח מגרמניה בעקבות כך שחבריו הגרמנים הגויים הזהירו אותו מפני הבאות. היה לו קשה מאוד להתחיל בהכנות לבריחה מפני שהוא האמין שהגרמנים לא יפגעו בו, מפני שהוא מדורי דורות ילידי גרמניה וגם לחם למען גרמניה במלחמת העולם הראשונה.

אך לאחר כשנה של התלבטויות, הוא החליט לעשות מעשה. הוא אמר לאשתו, סבתא סופי, שאורזים מה שניתן ומוכרים את כל הרכוש ובינתיים הוא ארגן דרכונים ומסמכים. הם עלו על אונייה עם כל המשפחה הגרעינית שכללה אבא, אימא וארבעה ילדים: סבא אליעזר הקטן, האח אריך, האחות אירמה ועוד אחות מרגוט. הם הגיעו לאורוגוואי. שם המשפחה הצליחה לעבוד ולהתפרנס. בשנת 1949 אבי עלה לארץ הוריו עלו אחריו בשנת 1955.

משפחת מיכאל

תמונה 1

מהאלבום המשפחתי

תמונה 2

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית התקיימה בבית הספר אלחריזי, תל אביב, תשפ"ג 2023, בהנחיית המורה המובילה את התכנית, אתי מונוביץ'.

מילון

קיבוץ גניגר
נֵּיגָר הוא קיבוץ השוכן בצפון עמק יזרעאל, לידו הוקמה העיר מגדל העמק, בתחום מועצה אזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ נקרא על שם יישוב מתקופת התלמוד - "נגינר" או "נגניגר", אשר היה, לפי המקובל, מקום מושבו של רבי יוחנן בן נורי. השם העתיק נשתמר, ככל הנראה, בשמו הערבי של המקום, ג'ינג'אר. ויקיפדיה

ציטוטים

”היה לאבי קשה מאוד להתחיל בהכנות לבריחה. הוא האמין שהגרמנים לא יפגעו בו, מפני שהוא מדורי דורות ילידי גרמניה וגם לחם למען גרמניה“

הקשר הרב דורי