מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בצל מלחמות

ניסים ומיה במוזיאון אנו.
ניסים עם משפחתו עומד במרכז התמונה.
סיפור חייו של סבא ניסים

הסיפור של סבא נסים

קוראים לי נסים יוסף. נולדתי במצריים בדצמבר 1948, בנר שני של חג חנוכה, להוריי, אבא ציון, זכרונו לברכה, שנולד בדצמבר 1917, ולאמא ויולט שתיבדל לחיים ארוכים, שנולדה ביוני 1925.

לפי דברי הוריי, אבא שירת כחייל בצבא הבריטי. בתחילת שנת 1949 התחלנו, אני, הוריי, ושני אחיי הבוגרים ממני, את המסע הארוך לעלייה לארץ. המסע היה מפרך. עברנו בים דרך איטליה וצרפת, ומשם לארץ. קיבלנו צריף במעברת באר יעקב. שם עבד אבי בבית חולים "מאייר". זה היה המקום היחיד בו הוא עבד. את כל המסע המפרך הזה שעברו הוריי, אני לא זוכר מכיוון שהייתי בן שנה ואני יודע עליו מהסיפורים של אמא. בתחילת שנת 1950, ביום שישי תוך כדי מקלחת, נשרף הצריף על כל מה שהיה בו, ונותרנו ממש בלי כלום.

למזלנו, עוד לפני השריפה, אבי קנה בית בקרית אונו. שם עברתי  את כל הילדות, הכרתי חברים חדשים, והיו לי חיי חברה מאוד מאושרים. בין חבריי, יש לי חבר עד עצם היום הזה, איתו הלכתי כל יום כחמישה ק"מ עד לגן הילדים. בקרית אונו משפחתי גדלה ונוספו לי אחות, ועוד שלושה אחים. סך הכל היינו 7 ילדים. גדלנו בכיף בבית בן שני חדרים עם גינה גדולה עם עצי פרי. אבי היה יוצא לעבוד כל יום ואמא נשארה איתנו בבית.

בילדותי, אני והחברה בשכונה יצאנו לשדה ועסקנו בליקוט בוטנים, חוויה אותה לא אשכח. עבור כל שק שמילאנו קיבלנו תמורה כספית.

את אשתי דליה, הכרתי במסגרת פעילות בתנועת הנוער העובד. שם הייתי כמעט עד לגיוס לצבא.

בנובמבר 1966 התגייסתי לחטיבת גולני. שם עברתי במשך שלוש שנים חוויות מסעירות. אחרי חצי שנה סיימתי טירונות. מיד אחרי זה התחילה מלחמת ששת הימים. לחמתי ברמת הגולן בכיבוש הבניאס.

מיד אחרי זה עלינו רגלית להר החרמון. שם היינו כשלושה חודשים. לאחר מכן פרצה מלחמת ההתשה שנמשכה עד סוף השירות, נובמבר 1969. אני והמחלקה שלי נלחמנו בסיני ובעמק בית שאן. מלחמת ההתשה היתה מלחמה קשה וארוכה שהשפיעה על כל הלוחמים. מצד אחד, נוצרו חברויות לנצח, מצד שני, נשארנו עם זכרונות קשים שמלווים אותנו לכל החיים.

בשנת 1970, לאחר שחרורי מהצבא, התחלתי לעבוד בישראדיסק, כנער שליח. במרוצת הזמן הפכתי להיות סמנכ"ל החברה, ולימים רכשתי את החברה.

בשנת 1973 נלחמתי במלחמת יום כיפור במשך כשבעה חודשים, ברמת הגולן ובתוך שטחי סוריה.

מימין במלחמת יום כיפור
ברמת הגולן ביום כיפור עם חבר מהמחלקה.

בנובמבר 1974 נישאתי לבחירת לבי דליה. באוקטובר 1975 נולד בני הבכור גולן, ובדצמבר 1976, נולד ניר, אבא של מיה. יש לנו חיי משפחה מאושרים ושמחים עד עצם היום הזה. את יום ההולדת 70 חגגתי עם ילדיי ונכדיי בארצות הברית. טיילנו יחד ונהננו מזמן איכות משפחתי.

ביום החתונה עם אשתי דליה
ביום החתונה עם אשתי דליה

הזוית האישית

סבא ניסים: התוכנית קרבה  אותי מאד למיה נכדתי, והעמיקה את ההכרות שלה עם סיפור חיי. אני מאד ממליץ לכל אחד להצטרף לתוכנית. אני הצטרפתי בעקבות אשתי שבשנה שעברה הייתה עם מיה בתוכנית, פה בבית ספר "האלה".

מילון

מעברה
ישוב עולים זמני לקליטת עולים בשנות החמישים והשישים.

מלחמת ההתשה
מלחמה שמטרתה הייתה להתיש את צבא ישראל בין השנים 1967 עד 1970

ציטוטים

”שבת שלום ומבורך, בשירה.“

הקשר הרב דורי