מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בעקבות החיים מעוררי ההשראה של ישראל ביינגלס

ישראל ואשתו שרי בביתם, יחד עם אגם
ישראל במעבדת האוניברסיטה ב 1968
להתגבר על מכשולים

ישראל נולד בשנת 1949 בקיבוץ אלוני אבא, להורים ניצולי שואה מרומניה. ברומניה היהודים עברו את השואה באופן קצת שונה ממדינות אחרות באירופה.

אימא של ישראל הייתה בתיכון בזמן השואה, והיא סיפרה לו שגירשו מבית הספר את כל היהודים ולכן היא נשארה בבית יחד עם שלושת האחיות שלה. לאבא של ישראל היו אח ואחות. הנאצים לקחו אותו לעבודות כפיייה בשביל הגרמנים כאשר הוא היה בן 16 או 17. אבא של ישראל חלה במחנה העבודה והוא היה יכול למות שם, והמשפחה שלו דאגה מאוד אז הם שילמו שוחד לגרמנים כדי שיוציאו אותו מהמחנה.

אחרי מלחמת העולם השנייה, אימא ואבא של ישראל עלו לארץ בצורה לגאלית באוניה והקימו את קיבוץ אלוני אבא. כשישראל היה בן שלוש, ההורים שלו עברו למושב בית חנניה ליד בנימינה. משם עברו לבאר שבע ושם הוא גדל רוב ילדותו. ישראל מספר: “שלמה ארצי ואני גדלנו ביחד, ויש בינינו הפרש של אולי חודשיים.״ ההורים שלו ושל שלמה עבדו בקיבוץ ביחד.

כשהיה ילד קטן, הוא חלה במחלת פוליו, שהפכה אותו לנכה. ישראל עבר טיפולים רבים כילד, והתגבר על המכשולים. הוא למד באוניברסיטה העברית בירושלים תואר שני ושלישי בפיזיקה ומדע החומרים.

בשנת 1973 התחתן עם אשתו שרי. באותו זמן, התרחשה במדינת ישראל מלחמת יום כיפור. שבועיים אחרי החתונה אחיו של אשתו שרי נהרג במלחמה. זו הייתה טראומה גדולה למשפחה. ישראל נשוי והוא אבא לשלושה ילדים. אחת שנולדה בארץ ושניים בארצות הברית. שלושת הילדים חזרו לארץ, הקימו משפחה ויש להם שישה נכדים.

ישראל הגיע ב- 1978 לפוסט דוקטורט ב-UCSF והחל קריירה מצליחה בתחום הסמי קונדקטורס. לאורך הקריירה עבד בשורה של חברות היי טק גדולות בתחום ופיתח תהליכים וטכנולוגיות של שבבים המשמשות עד היום. מאז שפרש עובד כיועץ לחברות.

רצינו להכיר את ישראל באופן אישי יותר, והוא שיתף אותנו: שאם הוא יכול היה לגור בכל מקום חוץ מארצות הברית וישראל, הוא היה גר או בצרפת או באיטליה. יש לישראל אח אחד. ישראל מאוד אהב שירים של ה- Beatles, והשיר של הBeatles שהוא הכי אהב הוא "A Day In a Life". יש לו תמונה עם שלמה ארצי באותו הלול ואימא של שלמה ואימא שלו היו חברות טובות. גם אבא של אשתו של ישראל היה חבר של ההורים של שלמה ארצי בלי קשר לישראל, והוא מאלוני אבא והיא מאלוני יצחק.

ישראל אמר לנו לא לוותר על החלומות שלנו, למצוא מקצוע שאנחנו מאוד אוהבים ואולי לקבל עבודה שקשורה למקצוע שאוהבים.

הזוית האישית

אגם ודניאל: נהנינו מהחוויה, בגלל שישראל ואשתו היו מאוד נחמדים והיו להם סיפורים מעניינים מתקופה שאנחנו לא כל כך מכירים.

מילון

עבודת כפייה
עבודות המתבצעות בתכתיב בעקבות איום בסנקציה, יהודים רבים נאלצו לעבוד בעבודות כפייה במהלך מלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”שלמה ארצי ואני גדלנו ביחד ויש בינינו הפרש של אולי חודשיים“

הקשר הרב דורי