מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בניתי את עצמי בעשר אצבעות

אני וסבא בבית הספר במפגש גילגולו של חפץ
אמא שלי אח שלה וסבתא רבתא שלה
סבא גדי הבן הראשון של קיבוץ לביא

שמי גדי רוה, נולדתי בארץ ישראל בקיבוץ לביא. נולדתי בשנת 1949 ב – 3 לאוגוסט.

הייתי  הבן הראשון שנולד בקיבוץ לביא החדש, אותו הקימו הורי על אדמות טרשים. בחיי עבדתי בשרות הביטחון הכללי שנים רבות. כשפרשתי התחלתי קריירה שניה כזמר מוביל בשירה בציבור.

היום אני נשוי לדיצה רוה ואבא למיה ניר וגיא ויש לי היום שישה נכדים ברק, שי, גל, אלה, חן, והדס. היום אני מתגורר בתמרת שבעמק יזרעאל. הצטרפתי לנכדתי חן, בתוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בו הוא לומדת. במהלך המפגשים סיפרתי לנכדתי על תקופות שונות בחיי.

צועד קדימה

החלום שלי היה לטייל בעולם ולראות המון מקומות חדשים, יפים מוזרים משונים ומדהימים. החלום שלי הוגשם בגיל שבעים וארבע, הייתי בעשרות מדינות מוכרות ולא מוכרות. חלום שיש לי היום זה שכל המשפחה תהיה מאושרת, שלכל אחד ממשפחתי יהיה טוב ושנהיה משפחה מאוחדת.

תרופת סבתא – שמן דגים בונה עצמות

גדלתי בקיבוץ. בקיבוץ האמינו שכדי שילדים יהיו בריאים, כל יום כל ילד בקיבוץ צריך לקבל כף של שמן דגים, כדי לבנות את העצמות. הילדים היו צריכים לעמוד בשורה ארוכה, וכשהגיע תורם לקבל ולבלוע כף שמנה של שמן, הטעם היה מגעיל וכולם שנאו את זה. היו ילדים שסגרו את האף כדי לא להרגיש את הטעם, היו שעצמו עיניים. אני שנאתי כל רגע מהטקס הזה ועד היום אני חושב שזה היה מיותר ומגעיל.

 

שחזור תמונה – צוקרטוטה

בחרתי לשחזר תמונה של סבתא אסתר (אמא של אשתי) יחד עם הבת שלי מיה ובני ניר. (התמונה בכותרת)

התמונה צולמה ביום הראשון של כתה א' בשנת 1984 בטבעון. בתמונה  רואים את סבתא אסתר (סבתא רבתה של חן נכדתי)  מחוץ לבית שגרנו בו בטבעון מעניקה לאמא מיה את הצוקרטוטה. צוקרטוטה הוא קונוס גדול אשר הסבתא ממלאה בממתקים וציוד לכתה א'. את הצוקרטוטה הסבתא מעניקה בבוקר היום הראשון של כתה א' לנכד שלה כאות להצלחה ומזל טוב. המנהג הוא מנהג שמקורו בגרמניה – ארץ לידה של סבתא רבתה של נכדתי חן.

 טבעת הדורות

בחרתי דווקא בחפץ שעובר בין דור לדור במשפחת ה של אשתי דיצה . משפחה שאני מכיר מיום היוולדי, והייתה עבורי בית שני בילדות ולכן אני מרגיש הזדהות עם הסיפור של חפץ זה. החפץ הוא טבעת אשר עוברת מאם לבת ביום בת המצווה.

הטבעת המקורית שעוברת מדור לדור אנחנו לא יודעים מתי היא ניתנה לראשונה. אנחנו יודעים שסבתא אסתר |(אמא של אשתי) קיבלה אותה בשנת 1935 בבת המצווה שלה בגרמניה (אנחנו לא יודעים אם היא הייתה הראשונה לקבלה, או האם אימה קיבלה אף היא אותה בבת המצווה שלה). מה שכם ידעו לנו שטבעת זו שרדה יחד עם סבתא רבתה שלי, את מלחת העולם השנייה , עלתה איתה לארץ וניתנה לאשתי דיצה בבת המצווה שלה בשנה 1963. בשנת 1990 הטבעת עברה למיה ביתנו, ובשנת 2021 לנכדתנו גל. הטבעת עוברת מדור לדור לנכדה הבכורה במשפחה.

הזווית האישית

חן: היה לי מאוד כיף בתוכנית הקשר הרב דורי, למדתי הרבה על העבר של סבא, ואני מכירה אותו עכשיו יותר טוב. אני מרגישה שהתקרבנו ולמדתי שהחיים פעם היו ממש שונים מהיום.

סבא גדי: בחודשים האחרונים הייתי שותף לפרוייקט החינוכי "הקשר הרב דורי" מאוד נהנתי מהפעילות ומהשהיה עם חן בכיתתה, ומההתרגשות שבאה לידי ביטוי בכל מפגש. תודה לאלה ולבית הספר על הפעילות הברוכה והחשובה.

מילון

אדמת טרשים
איזור סלעי שאינו מתאים לעבודה חקלאית (מילוג)

ציטוטים

”הייתי הילד הראשון שנולד בקיבוץ לביא והורי בנו את הקיבוץ“

הקשר הרב דורי