מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בן ה-4 שעלה לארץ מתימן – אשר טוב

סבא אשר עם רועי
סבא על טנק בשירות צבאי
איך עולה מתימן התמודד עם העלייה

שמי רועי קוריאט, במסגרת מעורבות חברתית בחרתי בתכנית הקשר הרב דורי כדי ללמוד על חייו של סבי אשר טוב, ולתעד אירועים שונים עליהם למדתי ממנו ועל החיים שלו.

ילדותו של סבא

סבא נולד בעדן, בקולוניה הבריטית, בדרום תימן. סבא מספר שבתקופתו לא היו משחקים מוכנים והיו היו צריכים ליצור את המשחקים בעצמם, הוא היה משחק עם חבריו בגוגואים שהיו עשויים ממשמש ועוד משחק שקוראים לו קיפקא שהיה עפיפון שהכינו מנייר, ואילו היו המשחקים ששיחק עם חבריו בילדותו.

עלייתו של סבא לארץ

סבא עלה לארץ מתימן בגיל 4 עם אביו, אמו ושלושה אחים ואחות אחת. סבא מספר על אחד הלילות באונייה שהוא לא שכח: הוא מספר שבלילה כשמשפחתו ישנה, הוא קם באמצע הלילה ויצא לסיפון של האונייה וכמעט נפל מהאונייה אל האוקיינוס, אבל הוא מספר שאבא שלו הרגיש שסבא לא נמצא לידם, הוא קם וחיפש בכל מקום באונייה אחריו ובסוף הוא מצא אותו ליד הסיפון בחוץ והציל אותו לפני שנפל. לאחר מכן אביו של סבא החליט לקשור את כל המשפחה ברגליים עם חבל כדי להימנע מאסונות. כאשר סבא עלה לארץ הוא מספר שהגיע לשכונת מחנה יוסף (כיום נקרא נווה צדק) ולא ידע עברית אז היה לו קושי לדבר עם ילדים אחרים.

תקופת בית ספר ולימודים

סבא מספר שהיה לו קשה ללמוד בבית ספר בהתחלה בגלל החוסר בעברית אך הוא הצליח ללמוד מהר את השפה. הוא מספר כי לאחר לימוד השפה, הוא הצטיין בלימודים. עוד הוא מספר, שהיה לו מורה שממש אהב אותו והוא היה אח של הזמרת המפורסמת באותה תקופה – שושנה דמארי.

שירותו הצבאי

בתקופת הצבא, סבא מספר שהיה בצוות של תותחי נ״מ (נגד מטוסים). סבא מספר שנלחם בכמעט כל המלחמות שהיו ואפילו נפצע כמה פעמים במהלך השירות, הוא מספר שבזמן אימון היה חייל אחד שזרק רימון שהיה קרוב אליו ונפצע בסנטר וזה פגע לו בשיניים ובלסת. בנוסף, במלחמת ההתשה, כאשר היה בטנק, היו פיצוצים כל כך חזקים בסביבתו שהשמיעה שלו נפגעה. בשירות המילואים של סבא הוא גוייס למלחמת יום כיפור במשך שנה ושירת ליד תעלת סואץ וברמת הגולן.

מקצוע ועיסוק

סבא התחיל לעבוד בגיל צעיר בארכיון עיתון הארץ כסדרן עיתונים ואחר זמן מה הוא היה מתמחה בהעברת נתונים ותפעול מכשיר הטלפרינטר ששימש למשלוח טקסטים ממקום למקום דרך קו תקשורת. סבא הפסיק לעבוד כי היה צריך להתגייס לצבא, אך אחרי שסיים את הצבא הוא חזר לעיתון הארץ והיה מנהל חשבונות עד שהתקדם להיות מנהל חשבונות בגזבאות.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

סבא הכיר את סבתי מתנה, במקום עבודתה במועדון המוזיקלי כאשר היה מגיע לשם פעם בשבוע עם חבריו. הוא התחיל לדבר עם סבתא על תקליטים שהיו פופולרים באותה תקופה למרות שלא אהב אותם רק כדי לדבר איתה. לבסוף הוא התחיל לצאת איתה עד שהתחתנו. סבא וסבתא הולידו שלושה ילדים, הוא מספר שהלידה הראשונה הייתה קשה מאוד כי התינוק לא יצא וכאשר הוא יצא הוא יצא הפוך ובמשקל גדול. סבא נתן לילדיו ילדות רגילה ולא נתן להם הרגשה שחסר משהו. כיום, יש מסורת במשפחה שכשלאחד מחברי המשפחה יש אירוע מיוחד כלשהוא, כל המשפחה יוצאת למסעדה לחגוג את האירוע.

תחביבים

מאז שסבא זוכר את עצמו, הוא תמיד אהב לטייל עם משפחתו. כאשר יצא לפנסיה, סבא היה מטייל כל יום עם סבתא למקומות שונים ברחבי הארץ. בנוסף, כשהנכדים שלו היו מסיימים את הלימודים הוא תמיד היה בא לאסוף אותנו ואחר כך לוקח אותנו לשוק התקווה או לקניון. הוא מספר שהדבר שהכי אהב זה לראות את הנכדים שלו מאושרים ושמחים ביחד.

הזוית האישית

רועי הנכד המתעד: אהבתי מאוד לדעת יותר על סבא ועל עברו הקשה והאמיץ שלא ידעתי לגביו עד שעשיתי את סיפור התיעוד הזה. קשה להאמין שכאלה היו החיים פעם וטוב לראות שהכל משתנה לטובה. אני שמח שהשתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי.

רועי קוריאט תיעד סיפור נוסף במאגר המורשת בשנת 2022, לקריאתו לחצו על הקישור: חייו של עולה חדש בשנות ה-50

מילון

קיפקא
משחק שילדים היו משחקים פעם

שושנה דמארי
שושנה דמארי (31 במרץ 1923‏ – 14 בפברואר 2006) הייתה זמרת ושחקנית ישראלית, כלת פרס ישראל לזמר עברי לשנת תשמ"ח (1988), שזכתה לכינוי "מלכת הזמר העברי". דמארי, שהתפרסמה עוד לפני קום מדינת ישראל, נהנתה מפופולריות ארוכת שנים ושיריה, "כלניות", "צריך לצלצל פעמיים", "אור" ורבים אחרים, הפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תנצל כל רגע שיש לך" - סבא תמיד אומר לנצל כל רגע כי הוא לא יחזור“

הקשר הרב דורי