מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלהה גרף נזכרת בילדותה

ליעם כתינוקת וסבתא
סבתא תינוקת עם הוריה
סיפור משפחה

סבתא בלהה גרף השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורה:

אימא של סבא שלי נולדה בארץ ואבא של סבתא שלי נולד גם בארץ, אבל ההורים שלהם מפולניה ורוסיה, הם עלו בשנת 1935. סבתא שלי זוכרת שבשנת 1950 היה שלג ראשון בתל אביב, היא יצאה מבית ספר ואימא שלה באה לקחת אותה.

סבתא מספרת: "סבא שלי הלך כל שנה בחגי תשרי לבית הכנסת והכל היה מלא באנשים. אחרי זה כל המשפחה המורחבת אכלנו יחד, אף אחד לא נסע. גם מי שלא דתי לא נסע, כי כמעט ולא היו מכוניות ברחובות. אנשים היו עומדים ברחובות ומוכרים כרטיסי ברכה.

עוד אני זוכרת שבל"ג בעומר היינו מתחלקים בכיתה לזוגות ואוספים קרשים, מחביאים וגונבים אחד מהקבוצה של השני, ובסוף רבים במדורה של מי העצים.. במקום בו גרנו היו הרבה שדות ושטחים פתוחים, אז היו הרבה מדורות בחג בילדותי.

מקום מיוחד שאני אוהבת בארץ הוא ירושלים. המקום האהוב עלי בירושלים הוא רחביה, אזור רחביה ותלפיות, בגלל שיש שם הרבה בתים מסתוריים עם סיפורים עליהם."

סבתא מספרת על חפץ קרוב ללבה: "הדבר הכי מרגש שקיבלתי זה ספר תהילים מסבתא שלי כשהייתי בת 18, הוא איתי כל הזמן בכל תיק שאני לוקחת ולכל מקום, בלעדיו אני לא יוצאת מהבית."

סבתא כפעוטה עם הוריה

תמונה 1

הזוית האישית

ליעם: היה כיף לשמוע את סיפורי ילדותה של סבתא, שמחתי להשתתף בתכנית ולתעד את סבתי.

מילון

שלג 1950 בישראל
בשנת 1950 אירע אירוע השלג המשמעותי ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קיבלתי מסבתי ספר תהילים, הוא איתי כל הזמן, בלעדיו אני לא יוצאת מהבית“

הקשר הרב דורי