מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית שמח על אף הקשיים – סבתא טוני ארביב

סבתא טוני והראל
ספר התהילים שעובר מדור לדור במשפחתי
ילדותה של סבתא טוני במעברת בית ליד

שמי טוני ארביב. כאשר נולדתי, חייתי בטריפולי כשלוש שנים שאחריהן עלינו באונייה לארץ. הדרך באוניה הייתה קשה מאוד ואמי חלתה במחלת ים, מה שהקשה עליה את ההפלגה והטיפול בנו. הרבה אנשים סבלו מהקאות ומחלות באונייה. ההפלגה ארכה ימים רבים.

ילדותי בארץ

האונייה הגיעה לנמל חיפה. שהינו כחודש במחנה מעבר. ישנו באוהלים ובתנאים קשים מאוד. משם הועברנו למעברת "בית ליד" ליד נתניה. במעברה גרנו באוהלים, ללא מים זורמים, ללא חשמל בקור ובחום. לאחר כשנתיים הועברנו לצריפים. כל משפחה גרה בצריף אחד. התנאים היו מאוד קשים אבל האווירה במעברה היתה טובה. היינו מגובשים עם כל השכנים כמשפחה אחת גדולה. כולם הכירו ועזרו אחד לשני.

אחרי שבע שנים במעברה, הועברנו לחדר בבני ברק. בארץ נולדו לי שלוש אחיות נוספות. גרנו 11 נפשות בחדר אחד, ללא מקלחת או מטבח. הוריי גידלו אותנו באהבה גדולה, בבית מלא כל טוב ושמחה רבה.

למדתי בבית ספר דתי. בתיכון למדתי תיקון בדים אומנותי ועסקתי בכך שנים אחר כך.

שנות בגרותי

בגיל 16 פגשתי את בן זוגי רפאל ארביב ז"ל. שנה וחצי לאחר מכן התחתנו וגרנו בבני ברק. לאחר שנה וחצי נולד בני הראשון יגאל. עברנו לגור בפתח תקווה ומאז ועד היום אני גרה שם.

נולדו לנו עוד ארבעה ילדים – פנינה, לבנה, דוד ויניב (תאומים). כעת אני סבתא ל 13 נכדים וסבתא רבתא לשלוש נינות.

תחביבים

אני מאוד אוהבת מלאכת יד. סריגה, תפירה, רקמה ובישול, כמו גם מפגשים עם חברות, טיולים בארץ ובעולם. התחביב הכי גדול שלי הוא קריאת ספרים. אני קוראת ספר אחד לפחות כל שבוע.

חיי כיום

כיום אני פעילה במועדון עם חבריי, מתעמלת, משתתפת בחוגים, נוסעת לטיולים עם משפחה וחברים. אני אוהבת מאוד לטייל בארץ ובחו"ל. אהבתי הגדולה ביותר היא לארח את ילדיי, נכדיי ונינותיי, ללכת לסרטים יחד ולעשות חוויות משותפות.

חפץ העובר מדור לדור

במשפחה יש ספר תהלים העובר מדור לדור. סבא של סבתי העביר אותו לבנו, הוא העביר אותו לסבתי שהעבירה אותו לאמי והיא תעביר אותו אליי.

הזוית האישית

סבתא טוני: היה לי כיף ומרגש לספר את הסיפור לנכדי ולהיזכר בו בעצמי. לסיפורי יש סוף נפלא מפני שיש לי משפחה נפלאה, אוהבת ומגובשת.

הראל הנכד המתעד: נהניתי מאוד מהעבודה על התיעוד והזמן שהעברתי עם סבתי. היה לי כיף מאוד לשמוע את הסיפור המיוחד שלה. הבנתי מהסיפור, שהייתה במשפחתם אהבה גדולה. כל הקשיים שהיו בדרך לא העיבו על הבית השמח שהיה להם.

מילון

מעברת בית ליד
מעברת שבות עם או מעברת בית ליד הוקמה כמחנה עולים צפונית לפרדסיה בסמוך לצומת בית ליד. בשנת 1951 הפך המחנה למעברה שהתקיימה עד 1967. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אהוב כל אדם ועזור לכל מי שאתה יכול “

”הוריי גידלו אותנו באהבה גדולה, בבית מלא כל טוב ושמחה רבה“

הקשר הרב דורי