מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית של מסירות ואהבה

סבתא אילנה ונכדתה
הנכדה נועה
למדתי מהוריי לחיות חיים פשוטים אשר מלאי תוכן, מידות טובות ואהבת ישראל.

סבתא אילנה מספרת לנועה

שמי אילנה כהן. סבתא של נועה המקסימה אני משתתפת השנה יחד איתה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר.

נולדתי בעפולה בבית רפואה "העמק" (שם נולדה גם נכדתי נועה) בשנת תשי"ז (1957) להוריי משפחת כהן. הורי היקרים, תקווה ומשה ז"ל, אשר גידלו אותי ואת אחיי לכבד את הבריות בדרך ארץ וצניעות. יש לי ארבעה אחים צעירים ממני ושמם: חיים רינה, אריאלה ואורנה. אני הבת הבכורה במשפחתי.

בילדותי גדלתי בעפולה עילית השוכנת בעמק יזרעאל. לאורך כל השנים, ובפרט בהיותי ילדה קטנה, תמיד זכורה לי אותה תמונה של משפחתיות, הכנסת אורחים ועזרה הדדית. לכך גדלתי וחונכתי. הוריי תמיד נענו לעזרתם של כל בני המשפחה והשכנים בכל שמחה או צרה. אימי ז"ל הייתה עקרת בית, היא היית מנהלת את כל הטיפול בבית, בי ובאחיי. אבי היה דואג למחייתנו. בחלוף השנים, כאשר עברנו למגדל העמק אימא יצאה גם לעבוד. לי ולאמי היה קשר מיוחד וחם.

גרנו בשכנות עם בני המשפחה הקרובה. הקשר בין המשפחות היה תמיד קשר של דאגה ועזרה מתוך אהבה ואחווה. בשבתות ובחגים היינו מארחים את סבי סבתי ואת הדודים. אמי ז"ל תמיד הייתה הפעילה במטבח, ואני כמובן הראשונה לעזרתה. היינו מכינות מאכלים חגיגיים כיד המלך, ועד היום זכורים לי הניחוחות והטעמים. אבי היה מארח בכבוד ובחיבה את האורחים ובני המשפחה. זו הייתה תקופה נהדרת וטובה.

בהמשך השנים בהיותי כבת 11 שנים, עברנו לגור במגדל העמק. אמי ז"ל עבדה בעיריית מגדל העמק כסייעת לגננת בגן ילדים. אימא הייתה משכימה לקום, כדי להגיע מוקדם לגן לקבל את פני הילדים והוריהם. ואני טיפלתי בזמן הזה באחיי, ודואגת לארגן את אחי טרם הגעתם למסגרות. אני עדה לטיפולה המסור ולאהבה הגדולה שהעניקה אמי לילדי הגן.

אז בזמנו, לא היו טלפונים סלולריים, ולא לכל אחד הייתה האפשרות לממן קו טלפון, דבר שהקשה על יצירת קשר עם אימהות של ילדי הגן. כאשר ההורים היו מתעכבים, אמי הבינה ותמיד סייעה, היא הייתה סוגרת את הגן ומחזירה את הקטנים לביתם – והכל ברגל. למדתי מהוריי לחיות חיים פשוטים אשר מלאי תוכן, מידות טובות ואהבת ישראל ועל כך גדלו וחונכו גם ילדיי.

משפטים מבית אבא:

"דרך ארץ קדמה לתורה". "ואהבת לרעך כמוך". "הוי דן כל אדם לכף זכות". הוריי תמיד חינכו אותי לאהבת הבריות ולהבנה, ש"מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".

"תן כבוד לכל אדם באשר הוא, לא משנה מי הוא ומאין בא, ותמיד תדון לטובה כל אדם".

הזוית האישית

הנכדה נועה ארליך: סבתא יקרה אני מודה לך על ערכים חשובים שנתת לאמי ובזכותך גם אני זוכה להם היום. תודה על השיתוף ועל הזמן שהקדשת מזמנך לראיון.

סבתא אילנה: באהבה גדולה נכדתי, מאחלת לך הצלחה מרובה בהמשך הדרך.

מילון

עפולה
עֲפוּלָה היא עיר במחוז הצפון בישראל. שוכנת במרכז עמק יזרעאל, על כביש 65, בין הערים חדרה וטבריה ומכונה גם "עיר יזרעאל". היא הוכרזה רשמית כעיר בסוף 1972.

מגדל העמק
מִגְדַּל הָעֵמֶק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת על שלוחה דרומית-מערבית של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת.

ציטוטים

”"תן כבוד לכל אדם באשר הוא, לא משנה מי הוא ומאין בא, ותמיד תדון לטובה ".“

הקשר הרב דורי