מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא כרמלה מקריית עקרון

שקד הנכדה וסבתא כרמלה
ביום החתונה של סבא וסבתא 14.04.1978
סבתא כרמלה מספרת על העלייה מעיראק והחיים בישראל

שמי שקד טמם לומדת בכיתה ה'1 בבית הספר בן צבי ברחובות. אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי, במסגרת התכנית אני מתעדת את סיפורה של: סבתא שלי כרמלה טמם.

בית ההורים והעלייה לארץ

סבתא עלתה לארץ מעיראק. ההורים של סבתי שגרו בעיראק, כל המשפחה, אחים, ודודים גרו ביחד. אבא של סבתא, לפני שנות חמישים רצה לעלות לארץ ישראל ולא נתנו לו. הוא הצליח לעזוב את הארץ והוא ברח מעיראק לסוריה ומשם ניסה לעלות לארץ. בשנת 1950 היה מותר לכל היהודים לעלות לארץ בלי לברוח, הם עלו לארץ בלי כלום ובלי רכוש. הדרך ארכה כשעה כי טסו במטוס.

כשהגיעו, גרו באוהל בעיר רחובות ויום אחד ירד גשם חזק מאוד וכל האוהל הוצף מים, החליטו לקחת את כל הילדים למבנה כדי שלא יהיה להם קר. אחר כך, מאוהל עברו לצריף והשירותים היו בתוך מבנה בחוץ. אם רצו אור בצריף הדליקו פתיל של נפט.

הם רו בצריף שמונה שנים ומשם עברו לבניין עם חשמל ושירותים. הם גרו תשעה ילדים בבית אחד עם שני חדרים. הם גרו בצפיפות. כשסבתא היתה בת 13 היא עבדה במושבים וגם למדה. סבתא למדה בבית הספר "בית יעקב".  בית ספר דתי ומשם המשיכה לבית ספר ויצו. סבתא שלי התחתנה וגרה במזכרת בתיה. נולדו לה שלושה ילדים: יוסי, אריק וגלעד.

המשפחה של סבא שלי גרו במושב וסבא שלי מאוד רצה שהיה לו משק. הם עברו לגור במושב, אך לא גרו שם הרבה זמן, בערך שנתיים וזה לא הצליח. במושב הם גידלו ירקות והיו להם לולים ותרנגולות. לאחר הנסיון לחיות במושב, הם מכרו את המשק וקנו בית בקריית עקרון.

עד היום סבתא שלי חיה שם. יוסי הבן שלה הבכור, הוא אבי. הוא התחתן לפני 17 שנה ונולדו לו ארבעה ילדים. אחת מהילדים זאת אני – שקד.

יש לסבתא ילד שקוראים לו אריק, אח של אבא שלי. הוא התחתן לפני 13 שנה ונולדו לו שלושה ילדים והבן השלישי של סבתא, הדוד שלי, גלעד – גם הוא התחתן לפני 12 שנה ונולדו לו שני ילדים.

סבתא שלי היום פנסיונרית ועדיין עובדת במקום חשוב מאוד, היא עובדת בחיל האוויר בתל נוף, היא מכינה ארוחת בוקר לטייסים. היא עובדת כבר 30 שנה. גם הילדים של סבתא שלי התחילו לעבוד בגיל 13 במושב אצל הדודים שלהם. הם עבדו בקטיף ענבים וגם כשהיו נערים, עבדו כשליחי פיצה. סבתא חינכה אותם להיות חרוצים!

הזוית האישית

שקד: התהליך עם סבתא היה מעניין מאוד. התרגשתי כשהיא הסכימה לבוא לבית הספר ולקחת חלק בתהליך. ראיתי את סבתא נזכרת בתקופת ילדותה והבנתי שהייתה לה ילדות לא פשוטה עם המון אתגרים. אני גאה בה שהיא הצליחה להתגבר על כל המכשולים ואני גאה שהיא סבתא שלי.

סבתא כרמלה: התהליך היה מרגש מאוד. שמחתי לשבת עם הנכדה שלי בבית הספר שלה ולספר לה על תקופת העבר. אני מאחל לנכדה שלי בהצלחה וחיים טובים.

מילון

עלייה
עלייה לארץ ישראל (לעיתים נקרא פשוט עלייה) הוא מונח מרכזי בהווייה היהודית ובציונות, המציין את הגירתם של יהודים אל ארץ ישראל.

פנסיונרית
אישה שהגיעה לגיל פרישה מהעבודה ויכולה לקבל קצבת פנסיה

צריף
ריף הוא מבנה פשוט, המיועד למגורים ארעיים, או משמש כמחסן או כבית מלאכה. לרוב הצריף בנוי מעץ או מחומרים קלים אחרים, ולא מבנייה קבועה

ציטוטים

”הכל לטובה“

הקשר הרב דורי