מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית בן שלושה דורות

יערה וסבתא בספריה של בית הספר יסודי
סבתא ברכה וגיבור הכלב בחצר ביתם
סבתא דבורה וחיזוק הקשר הרב דורי

לסבתי קוראים ברכה יעקובוביץ והיא נולדה ב1957 בעיר חיפה.

שנות ילדותה של  סבתי עברו עליה במושב כפר חסידים. כְּפַר-חֲסִידִים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון. תחילתו של כפר חסידים ב-תרפ"ד-1924 בימי העלייה הרביעית בשתי התארגנויות של חסידים בפולין שבקשו לעלות ארצה ולהקים כאן מושב חקלאי.(ויקיפדיה)

סבתי היא דור שלישי למייסדים. הם גרו בבית לא גדול, ההורים, ארבעה ילדים וסבתא דבורה.

המשפחה  התפרנסה מעבודה חקלאית. סבתא היתה אחראית על איסוף הביצים בלול וסידורן בתבניות. היא עזרה בחליבה והאכלת הפרות והעגלות, ועזרה בעבודה בשדות. כשהייתה בת חמש כבר נהגה בטרקטור גדול. בבית, המשפחה היא הייתה צריכה לחלוק הכל עם הסבתא. כשסבתא רצתה לבשל, אמא שלה חיכתה שתסיים כדי להכין אוכל. כך גם כשרצתה לכבס, להתקלח, ועוד. החיים בבית משותף לשלושה דורות, לימדו את סבתי התחשבות במבוגרים, סבלנות, מתן עזרה, ואהבת חינם.

סבתא גרה בחדר ליד, ובשבתות סבתי הייתה נכנסת למיטה של סבתא דבורה, ושומעת סיפורים על המשפחה שלה בפולין, על העלייה לארץ ישראל וההתיישבות בכפר חסידים. סיפורים מצחיקים ועצובים שקרו לה ולמשפחתה. כך סבתא דבורה חיזקה את הקשר הרב דורי.

הזווית האישית

סבתא: תכנית הקשר הרב דורי יצרה חיבור איכותי ביני לבין יערה נכדתי. ניסיתי להכיר לה צדדים שלא הכירה, חוויות שעברתי בילדות, מחשבות והיסטוריה של המשפחה. כל אלה לא היו מועברים לולא המפגשים שפתחו חלון. כך גם הכרתי צדדים ביערה שלא הכרתי, ואין ספק שהקשר בינינו התחזק. אני רוצה לאחל ליערה שתמשיך להתעניין ולחקור את ההיסטוריה המשפחתית המעניינת, שיהיה מה להעביר לדורות הבאים.

יערה: תכנית הקשר הרב דורי יצרה חיבור ביני לבין סבתא שלי. סבתא שלי סיפרה לי דברים שלא ידעתי על ההיסטוריה המשפחתית. לא ידעתי את הדברים האלה לולא המפגשים האלה אני מאחלת לסבתא שלי שתמשיך להיות כזאת טובה נחמדה והכי טובה.

מילון

אהבת חינם
אהבת חינם הוא מושג שהופיע לראשונה בספרות הרבנית במאה ה-20 כהופכי למושג שנאת חינם, המוזכר בתלמוד כסיבה לחורבן בית שני. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”החיים עם מבוגרים לימדו אותי התחשבות סבלנות ומתן עזרה“

הקשר הרב דורי