מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביקור באמצע המלחמה בעיר העתיקה

אני וסבתא יודי במוזיאון "אנו"
סבתא יודי במחנה קיץ של הצופים
השתתפתי בגיל 16 בביקור יוצא דופן בזמן המלחמה

שמי יודי, אני סבתא של יאיר, יחד אנו משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדים את סיפורי.

בחמישה בחודש יוני 1967, כשהייתי בת שש עשרה, פרצה מלחמת ששת הימים. המלחמה פרצה בשל סגר שהטילה מצרים על דרכי התחבורה הימית בים סוף על ישראל.

ביום הרביעי למלחמה, משפחתי הוזמנה על ידי ראש העיר של ירושלים דאז, מר טדי קולק, לסיור מיוחד בירושלים המזרחית. כידוע, במהלך מלחמה זו ירושלים הפכה מעיר שהייתה חצויה לשניים  – ירושלים המערבית (היהודית) וירושלים המזרחית (הערבית)  – לעיר מאוחדת. זו הייתה הפעם הראשונה שמשפחתי הגיעה לחלק זה של ירושלים. יחד איתנו הייתה לילי, אשתו של יהודה, שהיה לוחם בצנחנים והשתתף בקרב על כיבוש ירושלים.

והנה, אנחנו צועדים בסמטאותיה הצפופות של העיר העתיקה בירושלים, ולידינו הולכים חיילים עם רובים ואנחנו שואלים אותם אם הם יודעים היכן נמצא יהודה מלצר. בין החיילים היו כאלה שלא הכירו, אבל היו כאלה שאמרו לנו: "הנה יהודה, ממש מאחורינו, הוא תכף מגיע לכאן..". מאוד התרגשנו לשמוע זאת, וכמה דקות אחרי כן, יהודה ונילי נפגשו. זה היה כל כך מרגש, ודמעות עמדו בעינינו. באמצע המלחמה, בסמטאות העיר העתיקה, פגישה כל כך לא צפויה ומרגשת.

המשכנו ללכת ביחד והגענו לרחבת הכותל, שהייתה אז מאוד קטנה וצפופה. ראינו שם חיילים עומדים ומתפללים, ראינו שם מפקדים שהגיעו מהסמטאות. היינו שם כמה דקות בלבד. אבל המראה הזה ממשיך לחיות בזכרוני.

משם המשכנו ביחד דרך סמטאות אחרות והגענו לכביש שמקיף את העיר העתיקה. כאן ראיתי בפעם הראשונה את חיילי הלגיון הירדני שהיו מתים. פה ושם היו מספר גופות מכוסות בסדין לבן. המחשבות שעלו לי בראש היו עצובות. חשבתי על המשפחות של החיילים האלה שעדיין לא יודעות שיקיריהן כבר אינם חיים. זו היתה תחושה מאוד מבלבלת.

המשכנו משם ברכב ויצאנו מהאזור הזה לאזורים אחרים סביב ירושלים. בשבילו זו היתה חוויה מאוד קשה. ויחד עם זה הרגשתי שיש לי מזל להיות בצד המנצח במלחמה הזו. המשכנו עוד כשעה לנסוע באזור ואז יצאנו לכיוון תל אביב בחזרה הביתה.

המראות האלה שראיתי במהלך היום, החיילים בסמטאות, הפגישה המרגשת עם יהודה, רחבת הכותל עם החיילים המתפללים וגופות החיילים המונחות על הכביש, נחרטו בזכרוני לעד.

הזוית האישית

יאיר: למדתי על סבתא יודי שהיה לה עבר עשיר בחוויות מיוחדות, קשות ולדעתי גם קצת מפחידות. למדתי שאני יכול להקשיב, שאני צריך להיות מפוקס ולא לנסות לדחות או לעשות משהו אחר בזמן התוכנית. למדתי על משפחתי, שיש לנו עבר עשיר בחוויות וסיפורים מדהימים, אבל כששמעתי שראש העיר של ירושלים, מר טדי קולק ז"ל, הזמין אותם אישית! לסיור, ועוד במלחמה! אני לא האמנתי למשמע אוזניי, אבל בסוף הבנתי שזה אמיתי.

מילון

שלומפר
בחור לא מסודר

מזרח ירושלים
(בערבית: القدس الشرقية) או ירושלים המזרחית הוא כינוי פוליטי-מדיני, לשטח של 70 קמ"ר בקירוב הנכלל בגבולותיה המוניציפליים של ירושלים, ונמצא מעבר לקו הירוק. מבחינה גאוגרפית שטח זה כולל לא רק את אזוריה המזרחיים של העיר אלא גם את הצפוניים והדרומיים. האזור סופח למדינת ישראל בעקבות מלחמת ששת הימים בצו סדרי השלטון והמשפט (מס' 1) תשכ"ז-1967. המונח המצומצם כולל רק את השכונות הערביות של העיר, הממוקמות בעיקר במזרחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ביום הרביעי למלחמה, משפחתי הוזמנה על ידי ראש העיר של ירושלים אז, מר טדי קולק, לסיור מיוחד בירושלים המזרחית“

הקשר הרב דורי