מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין שואה לתקומה

ליאם וסבתא רבקה
מילדותה של סבתא
הדרך לארץ ישראל

שמי רבקה בנחייל נולדתי ב1945 בטשקנט שברוסיה (ברית המועצות)

ההורים שלי חיה ואליהו גולומב ז"ל, עברו את השואה, וקמו מהשואה שבורים ורצוצים. אבל תמיד האמינו שעלינו לעלות לארץ ישראל.

יום אחד הגיעו לביתנו שליחים של המוסד מישראל שתפקידם היה העלאת היהודים לארץ. המוסד פעל להצלתם של יהודים מארצות מצוקה והבאתם לישראל, והבולט במבצעים אלו היה "מבצע משה" להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. ‏המוסד היה ועודנו גורם מרכזי במלחמה בטרור המכוון נגד יעדים יהודיים וישראלי​ים בחו"ל. הם הציעו לנו לעלות ארצה, אבל הכל היה בסתר כמובן, נסענו בלילות והתחבאנו בימים. הגענו לעיר קטנה באוסטריה בשם פוך. חיינו שם בבתים שהמוסד שכר לנו.

אני ואבא שלי חלינו, אבא שלי בשחפת ואני חליתי בשעלת, את אבא שלי אשפזו ואותי, את אמא שלי ואת אחיו של אבא, העבירו לצרפת. שם חיכינו לאבא שלי וחיכינו לאוניה שתיקח אותנו לארץ.  בהמשך הגיעה ספינה בשם "פביה"- שנקראה בעברית קרב עמק איילון, האוניה הייתה קטנה ושבורה. היה מסוכן להפליג אבל לנגד הורי הייתה המטרה להגיע לארץ ישראל.

קרב עמק איילון (אוניית מעפילים) הייתה האונייה האחרונה בין אוניות ההעפלה. שמה המקורי היה Fabio וכינויה "המורד". אוניה זו הגיעה בליל 28 במאי 1948, ו-706 מעפיליה הורדו בחוף קיסריה. ההפלגה כולה נערכה באופן חוקי, שכן היא הפליגה לאחר קום המדינה.

שמה של האנייה – בעקבות קרב לטרון שנערך בעצם אותם הימים. הספינה יצאה לדרך לאחר הכרזת המדינה והגיעה באין מפריע לארץ. היא נכללת ברשימת הפלגות עליה ב' משום שהפעלתה הייתה עדין במסגרת המבצעית של מפעל ההעפלה. הספינה צוידה במזון ל־16 ימי הפלגה; ב־20 טון מים; ב־22 טון דלק לפי צריכה של 1,400 ק"ג ליממה. כן צוידה בשתי סירות עץ, בשתי רפסודות ובשלוש סירות גומי ל־30 איש כל אחת. צוות האונייה היה איטלקי. הקברניט צ'ירו פלומבה איטלקי, מפקד דוד שטרן מהפלי"ם, אלחוטנית רות חייקין -עופר. מלווים: גלעדה הלוי (חובשת), ווילי רוסטוקר מתנדב מקנדה.

ארץ ישראל חלום שהתגשם

כשהגענו ארצה, היינו רק שני אחים, ולהורים היה קשה מאוד. אבא שלי בקושי מצא עבודה. אבל אנחנו הילדים הסתדרנו והתאקלמנו היו לנו חברים וחברות. אחי התגייס לצבא ואני התחתנתי למדתי והתקדמתי. היום אני סבתא לשלושה עשר נכדים. הזקנה די קשה, אבל שורדים.

הזווית האישית

ליאם: היה כיף ללמוד עליך ועל המשפחה שלך, ולשמוע את סיפור העלייה שלך

מילון

התאקלמנו
התרגלנו לסביבה

ציטוטים

”אין לנו ארץ אחרת“

הקשר הרב דורי