מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במדינת ישראל בקום המדינה

תאיר קרסיאנטה ותהל אלמליח עם יונה
עם יונה במרכז יום לקשיש
סיפור ילדות של יונה לוי בתקופת קום המדינה

יונה נולדה למשפחת ירימי, בשנת 1936 בישראל בעיר רחובות שם עברו עליה ימי ילדותה. יונה משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי המתקיימת בשיתוף מרכז יום לקשיש אבן שמואל. יונה סיפרה לתלמידות: תאיר קרסיאנטה ותהל אלמליח על החיים במדינת ישראל בקום המדינה והתלמידות תיעדו את סיפורה.

יונה מספרת:

נולדתי בארץ בשנת 1936 בעיר רחובות. בשנת 1947 בהיותי בת 10 אני זוכרת את התקופה בה הבריטים שלטו בארץ ישראל. גרנו בעיר רחובות והמצב בארץ היה לא טוב. הבריטים היו מחפשים בבתים שלנו לבדוק אם יש נשק בבתי התושבים ולפעמים היו עושים עוצר. מידי פעם היו מבקשים מהתושבים לעשות קניות במשך היום ואז עשו עוצר בלילה. ברגע שהבריטים היו מוצאים נשק באחד הבתים אז היחס אלינו לא היה טוב.

המצב מבחינה כלכלית היה קשה, הייתה דלות ועוני. בשנת 1948 קמה המדינה והתחילה להיות מדינה עצמאית. הכינו את החיילים כדי שיהיה לנו צבא. זו הייתה תקופת הצנע,של חוסר במזון וחוסר במקומות עבודה. הסתפקנו במועט ובמה שהיה לנו. למדתי בבית ספר 8 שעות בכל יום. אחרי הלימודים הייתי חוזרת הביתה ועוזרת בכל מיני מלאכות שהיה צריך לעשות בבית.

בגיל 18 התגייסתי לצה"ל למשך שנתיים. כשהבריטים עזבו את הארץ התחילה עלייה גדולה לישראל. התושבים קיבלו בתים והתחילו לעבוד את עבודת האדמה ולבנות יישובים חדשים. לצערנו הרב, עד היום הטרור של הפלסטינים ממשיך ולא זכינו לשלום אמיתי.

תמונה 1

הזוית האישית

מה הרגשנו בפרויקט של הקשר הרב דורי?

תאיר קרסיאנטה: התוכנית תרמה לי ללמוד מהעבר, איך עלו לארץ ומה היו הקשיים? נהניתי לפגוש את יונה ולשמוע ממנה את הסיפורים.

תהל אלמליח: היה לי נחמד ללכת למרכז יום לקשיש באבן שמואל ולשמוע את הסיפורים של יונה. אני הייתי עסוקה בלכתוב ולתעד את הסיפורים ששמענו וזה היה מאוד מעניין לתאיר ולי. היה לנו כיף ללמוד בצוותא ולשמוע סיפורים מהעבר ונהנינו מהמפגשים ומהפעילויות במרכז היום לקשיש כמו לדוגמא במפגש שבו הכנו יחד כריות לליל הסדר.

קליפ מעורבות בקהילה הקשר רב דורי – "מרכז יום לקשיש" שבישוב אבן שמואל

קישור לקובץ תיעוד סיפור ילדות של יונה לוי

מילון

תקופת המנדט הבריטי
"תקופת המנדט הבריטי" היא התקופה שמאז כניסת הצבא הבריטי לארץ ישראל בקיץ 1917, ועד לסיומו בחצות הלילה שבין ה-14 וה-15 במאי 1948.

ציטוטים

”ברגע שהבריטים היו מוצאים נשק באחד הבתים אז היחס אלינו לא היה טוב.“

הקשר הרב דורי