מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סמי ז"ל – הלוואי שהייתי מכיר אותו…

סבא סמי
הסבים והסבתות בברית שלי
סיפור חייו של סבא סמי ממרוקו לישראל ועד להקמת המשפחה.

שמי סהר סעדון, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורו של סבא שלי סמי סעדון, אותו לצערי לא זכיתי להכיר, כי הוא נפטר כשהייתי תינוק. שאלתי את בני המשפחה פרטים על סבא שלא הכרתי…

סבא סמי ז"ל

תמונה 1

סבא סמי ז"ל

סבא סמי נולד במרוקו בעיר פאס. בעיר שבא סבא נולד הייתה קהילה גדולה של יהודי מרוקו כל השנים. לאחר קום המדינה, בעשר השנים לאחר מכן, עלו רובם לישראל, ביניהם גם המשפחה של סבא שלי שעלתה לישראל בשנת 1957.

סבא סמי היה בן שלוש כשהוא עלה עם בני משפחתו לישראל. הוא עלה לארץ יחד עם אחותו הגדולה ואחיו הקטן. כשהם עלו לארץ, תחילה הם עברו לחיפה ואחרי תקופה עברו לגור בעפולה. בהמשך נולדו לו בארץ עוד אח ואחות.

בישראל, אבא שלו, הסבא רבא שלי, עבד במחלבת תנובה בתל יוסף והאימא שלו, סבתא רבתא שלי הייתה עקרת בית.

במשפחתי, סיפרו לי שסבא סמי, מגיל צעיר אהב להתעסק בעבודות כפיים, היו לו "ידיים טובות" והוא אהב תמיד לתקן דברים, לסדר ופתור בעיות. בחשמל, בנגרות, בנייה. הם סיפרו שהוא תמיד היה אוסף קרשים וכל מיני דברים וחפצים, שהיה מתכנן לבנות איתם ולהרכיב מהם משהו. הוא גם בנה עגלות והיה עוזר לנשים בשוק לסחוב את הקניות שלהם והם שילמו לו.

סבא סמי, היה מנהיג באופי שלו, הוא יזם פעילויות והיה מפעיל את כל הילדים בשכונה. תמיד הצליח לסחוף אחריו את החברים לכל מיני רעיונות ופעילויות שהוא אירגן.

לפני שהתגייס לצבא, הוא עבד בנגריות – כי כמו שסיפרתי אהב לבנות דברים. אחרי שהשתחרר מהצבא הוא פתח לו נגריה משלו ואח שלו הצטרף אליו לעבודה בנגרייה.  זו הייתה נגרייה מקצועית שבה הם ייצרו ארונות, דלתות, מטבחים ועוד עבודות לפי הזמנות הלקוחות.

בהמשך הוא פגש את סבתא שלי, גאולה ולאחר תקופת חברות הם התחתנו. במהלך השנים נולדו לסבא סמי וסבתא גאולה שבעה ילדים. הבן השני שלהם – אלעד, זה האבא שלי.

סבא סמי נפטר בגיל 59 מהתקף לב.

יהי זיכרו מבורך לעד!

הסבים והסבתות בברית המילה שלי, גם עם סבא סמי

סבא נפטר כשהייתי תינוק ואני לא זוכר אותו

תמונה 2

הזוית האישית

סהר: בחרתי להביא את סיפורו של סבא שלי, שנפטר בגיל 59 מהתקף לב, הסיפור הוא לזיכרו, הלוואי והייתי מכיר אותו!

מילון

לא למדתי
סבא לא דיבר איתנו מרוקאית ונפטר כשהייתי תינוק.

ציטוטים

”הלוואי והייתי מכיר אותו!“

הקשר הרב דורי