מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות זה אני פה!

סבתא ואני
סבתא במחנה המגורשים בקפריסין
התינוקת לאה לב עולה עם הוריה מבלגיה והם מגורשים לקפריסין

שמי עידו ברלב, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, לאה לב. סבתה לאה, היא סבתי מצד אבי. סבתי נולדה בשנת 1946 להוריה לבית משפחת קליין. היא נולדה בבלגיה בעיר קפלנבוס. כשהייתה תינוקת בת שנה, בשנת 1947 עלתה לארץ עם הוריה מבלגיה.

נוף ילדותה ומשפחתה של סבתא לאה 

בניסיון העלייה הראשון של משפחתה לעלות לישראל, הם נתפסו וגורשו למחנות המעצר שקפריסין ורק בפעם השנייה בתאריך 27/11/1947 – הם הצליחו לעלות לארץ.

השם המקורי שלה: הנצה לאה ע"ש האחות של אימא שלה שנרצחה בשואה.

תמונה של סבתי כשהייתה תינוקת, עם הוריה במחנה המגורשים בקפריסין

תמונה 1

אבא של הסבא רבא שלי: שמואל קליין, היה בכור מבין חמשת האחים והייתה להם אחות אחת. סבתי הכירה את כולם מלבד דוד אחד, שלא ידוע מה עלה בגורלו, כי כולם עלו לארץ כולל סבי וסבתי.

אבא של סבתא, נולד בתאריך 3/3/1924. הוא נולד בהונגריה, אך לא זכה לחגוג בר מצווה בארץ הולדתו בגלל המלחמה. רק בגיל 90 זכה לקיים מסיבת בר מצווה בארץ. הוא נפטר שלושה חודשים לאחר מכן.

אימא של סבתא רבתא שלי, חיה אייזיקוביץ-קליין, נולדה בתאריך 27/11/1927 . היא נולדה בצ'כיה. היא הייתה הבת האמצעית, והיו לה עוד שני אחים ושתי אחיות. ממשפחתה של אמה, מלבד שני אחים, כל יתר בני המשפחה נספו בשואה.

השירות הצבאי והחבר המשותף

סבתי, לאה, התגייסה לצבא וסיימה בהצטיינות את קורס הטירונות. בתום הטירונות ניתנה לה האפשרות לבחור לאיזה חיל להתגייס – היא בחרה את חיל הים. היה לה חבר בחיל הים והיא התנדבה לשרת באילת הרחוקה. אז בשנת 1965 היו רק שש בנות בבסיס חיל הים באילת. חוץ מכל הפינוקים שהבנות זכו בהן, בחופשה הן זכו לטוס הלוך ושוב למרכז הארץ, במקום לנסוע באוטובוס שש שעות.

אלי בן דוב, חבר משותף של סבתי ושל סבא אבינועם, שידך ביניהם והם התחתנו בסוף שנת 1967. אבי נולד בתאריך 20/4/1968 והוא הבן הבכור של סבתי. כיום לסבתי  יש תשעה נכדים.

לסבתי מאוד חשובה אחדות המשפחה והיא מזמינה אותנו לארוחה משפחתית לפחות פעם בחודש.

סיפורו של חפץ – מגדל בשמים להבדלה

כשהוריה נפטרו, קיבלה סבתא שלי בירושה כלי בשמים. כלי הבשמים הזה עבר בירושה מדור לדור. בדרך כלל קיבל אותו הילד הבכור במשפחה. סבתא שלי היא הבכורה ואבא שלה גם הוא היה הבן הבכור במשפחתו, לכן הוא קיבל את כלי הכסף. סבא של סבתא שלי הוא ניצול שואה וסבתי אינה מכירה את עץ השורשים, אך בטוחה שכלי הבשמים הזה עבר בירושה מסבא רבא שלה.

בכלי בשמים זה משתמשים בטקס ההבדלה בכל מוצאי-שבת. אחת לכמה זמן מרעננים ומחדשים את הבשמים שבתוך הכלי. בעת טקס ההבדלה פותחים דלת קטנה בכלי הבשמים בכדי להריח חזק יותר את הבשמים. הרחת הבשמים נועדה להרגיע את הנפש לקראת השבוע העומד להגיע.

הבדלה – "טקס דתי, שמתקיים בכל מוצאי שבת ושמבדיל בין יום המנוחה הקדוש לימי החול שאחריו. בטקס ההבדלה מברכים על היין, על האש ועל הבשמים".

מגדל בשמים להבדלה

תמונה 2

הזוית האישית

עידו: מאוד שמחתי לשמוע את סיפוריה של סבתי. סבתי מאוד התרגשה לעשות איתי את העבודה, והלב שלה גאה באהבה רבה.

מילון

הבדלה
טקס דתי, שמתקיים בכל מוצאי שבת ושמבדיל בין יום המנוחה הקדוש לימי החול שאחריו. בטקס ההבדלה מברכים על היין, על האש ועל הבשמים.

ציטוטים

”לסבתי מאוד חשובה אחדות המשפחה.“

הקשר הרב דורי