מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות אמונת חכמים

סבתא אורלי
על קבר רבי מאיר בעל הנס
אני זוכרת איך סבתי בקול רם אמרה ''רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס''.

בס"ד

הנכדה ירין בן סימון מתעדת את סיפורה של סבתא אורלי.

סבתוש אורלי בן חיים נולדה בשנת 1964 ילדה בכורה לרבי אברהם ורות ביטון. היא נולדה בנהריה וגדלה בעיר נשר. למדה ב"בית יעקב" בחיפה.

אמונת חכמים….

סבתא אורלי מספרת, איך היא התחברה לרבי מאיר בעל הנס עוד מילדותה…

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור בין ישראל לארצות ערב. ביום כיפור בשעת הצהריים הייתי עם סבתי רחל דהן ז"ל בבית הכנסת בנשר, באמצע התפילה הגיעו חיילים במדים  לבית כנסת להודיע שפרצה מלחמה, ולגייס כמה מהמתפללים למלחמה. אני בתור ילדה קטנה בת עשר בערך רואה את המבוגרים ממני מתלחששים, וכולי רועדת מפחד.

סבתי רחל דהן ז"ל שהייתה אישה חכמה, ראתה את הפחד בעיניים שלי, אחזה  בידיי הקטנה, והחליטה שנחזור הביתה. אני זוכרת איך סבתי בקול רם אמרה "רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס". זה משפט, שכל הדרך היא חזרה עליו ועד היום מהדהד באוזניי. כל זמן שאני מרגישה שאני זקוקה לעזרה אני אומרת את המשפט הזה. רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס.

סבתי הייתה לוקחת אותי לרבי מאיר בעל הנס ביום ההילולא מנשר עד לטבריה. כשסבתי הגיע לגיל זיקנה היא רצתה להיקבר רק ליד רבי מאיר בעל הנס. היא קנתה קבר בטבריה, למרות, שהייתה גרה בנשר. ומאז עד היום זה הצדיק שאני מחוברת אליו. כשאני נוסעת לקבר של סבתי שהוא מרחק חמש דקות מרבי מאיר – אני הולכת לשניהם, עסקת חבילה ביחד.

חלפו השנים, התחתנתי עם בעלי יורם וילדתי בת בכורה, אורטל מזל, אימא שלך. כשאימא שלך ילדה אותך היא הייתה מאוד חלשה, עד כדי כך שהיה לה מאוד קשה לטפל בך. למזלי, הייתם גרים איתי ואני עזרתי לה לטפל בך, היית תינוקת יפיפייה וחייכנית וכך נקשרתי אלייך. יש לציין שנולדת בתאריך שלי.

לאחר שנתיים אימא שלך הייתה בהריון והתפללה ללידה רגילה. היא הדליקה נרות שבת וביקשה ברכה מרבי מאיר בעל הנס שתהיה לה לידה קלה וכך היה נולד בן זכר וקראה לו ליאור מאיר על רבי מאיר בעל הנס.

 סבתא מחזיקה אותי בילדותי

תמונה 1

 

אני רוצה לחבר את הסיפור לאמונת חכמים. כפי שכתוב "מעשה אבות סימן לבנים". ואני אומרת מעשה סבתות סימן לסבתות. יש לי זיכרון מתוק מסבתי רחל ז'ל שהייתה נוהגת לקחת אותי לרבי מאיר בעל הנס להתפלל לתת צדקה להדליק נרות. ואני ירשתי ממנה זאת. לכן אני לוקחת אותך בכל הזדמנות להתפלל ולתת צדקה. וככה אמונת חכמים עוברת מדור לדור, הנשמה מתחברת לצדיק. פה המקום לחזור על המשפט:

"רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס. שיבוא משיח צדקנו במהרה."

 עם סבא וסבתא בקבר הצדיק

תמונה 2

 

הזוית האישית

ירין מלכה בן סימון: נהנתי מאוד לראיין את סבתוש התרגשתי מהסיפורים, בפרט שגם אני בזכותה התחברתי לרבי מאיר בעל הנס וגם אני אומרת: "רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס". זכיתי להיות הנכדה הבכורה של סבתוש וסבוש היקרים לי מכל.

מילון

רבי מאיר בעל הנס
רבי מאיר היה מגדולי התנאים בדור הרביעי, מתלמידי רבי עקיבא, וממנהיגי הדור בתקופת מעבר עיני הסנהדרין לגליל לאחר מרד בר כוכבא. על פי התלמוד היה צאצא של נירון קיסר שהתגייר. בהתאם לכך, מקור אחר טוען כי שמו המקורי היה נהוראי, תרגום ארמי ל'מאיר', ונקרא מאיר היות ש'האיר חכמים בהלכה'.

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973 שאז נכנסה הפסקת האש לתוקף

ציטוטים

”''רבי מאיר בעל הנס תעשה לנו נס, שיבוא משיח צדקנו במהרה בימינו אמן"“

הקשר הרב דורי