מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בדרך לארץ – חיה קלכהיים

חיה, התלמידים המתעדים וביניהם נכדה טל
בנמל בואנוס איירס לפני השיט לישראל 1973
עלייה מבואנוס איירס לירושלים

אנו, התלמידים טל צינמון , יובל בודקוב, ריטה ברכמן, שקד קרסנר, עדי לוי ויאיר קלויזנר מתעדים את סיפור חייה של חיה קכלהיים במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספרנו:

הוריה של חיה נולדו בפולין וניצלו בשואה ממחנות ריכוז. הסבים והסבתות נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה. הוריה של חיה נפגשו בבואנוס איירס שבארגנטינה ושם התחתנו. חיה נולדה בבואנוס איירס כבת שנייה לאחר שהבן הראשון שלהם מת בלידה, והיא נותרה בת יחידה.

לימודים

חיה למדה בבית ספר של הגויים וגם בבית ספר יהודי באותו הזמן, מבוקר עד לילה. בית הספר היהודי היה לה בית שני. בבית הספר היו מורים נהדרים ומקצועות שאהבה ללמוד. חיה גדלה על שפת היידיש במשך רוב ילדותה, כי עם הוריה דיברה ביידיש. בבית הספר היא למדה אנגלית, ספרדית וגם עברית, כדי שכאשר יגיעו לארץ היא תוכל לדבר עם אנשים. היא דרשה מהוריה והכריחה את עצמה להיות התלמידה הכי טובה כדי לרצות את ההורים שלה שאיבדו את רוב משפחתם. חיה רצתה לעלות לארץ ובכיתה י"א למדה את כל המקצועות שלומדים בדרך כלל בכיתה י"ב, עשתה את הבחינות וכך סיימה את בית הספר.

העלייה לישראל

לאחר שסיימה את הלימודים בבית הספר עלתה לישראל עם ההורים במסגרת תנועה בשם "ישראל הצעירה", תנועה שהיא הייתה המזכירה שלה בבואנוס איירס. ההורים עלו עם חיה בגלל עקשנותה ורצונה החזק לעלות. היא עבדה בסוכנות היהודית וכך היא סידרה להוריה דרך לעלות לארץ. היא הייתה אז רק בת 17. אחרי ההגירה מבואנוס איירס, שארכה 26 ימים על אונייה וטיסת מטוס, הם הגיעו לשדה התעופה בלוד שבישראל. הוריה של חיה גרו בשלב ראשון במרכז קליטה.

לימודים גבוהים וחיים בוגרים

לאחר העלייה לארץ חיה מייד התחילה ללמוד באוניברסיטה שבהר הצופים בירושלים, ושם למדה ביולוגיה. כעבור חודש, ביום כיפור התחילה מלחמת יום כיפור.  בסוף המלחמה חיה חזרה אל האוניברסיטה וסיימה את לימודיה לתואר ראשון. אחר כך עשתה מאסטר ודוקטורט במכון ויצמן. היא התחתנה עם אבי קלכהיים באוקטובר 1977 והביאה לעולם את שני ילדיה, עינת ויואב, שניהם חוקרים באקדמיה. הם נסעו לצרפת כדי לעשות התמחות ואז חזרו לארץ.

מהאוניברסיטה העברית התקשרו אליה והציעו לה עבודה בתור חוקרת. חיה חוקרת תהליכים בסיסיים בביולוגיה כמו התפתחות העובר. חיה הפכה לפרופסור באוניברסיטה העברית בפקולטה לרפואה, שם היא מלמדת נוירוביולוגיה והתפתחות עוברית לסטודנטים לרפואה וביולוגיה. כיום יש לחיה ארבעה נכדים: נועם בן 17 וטל בן 12 הגרים בירושלים, איילה בת 6 ואלון בן 4 הגרים בקריית טבעון.

חיה מציגה בפני התלמידים את אלבום התמונות המשפחתי

תמונה 1

הזוית האישית

התלמידים: נהנינו מאד לשמוע את הסיפורים של סבתא חיה. דרך הסיפור למדנו על ההיסטוריה של עם ישראל ועל העלייה לארץ. למדנו על הרצון הגדול של יהודים בעולם לעלות ארצה למדינה משלהם. אנחנו מאחלים לחיה עוד הרבה שנים של חיים טובים, עשייה והרבה אושר.

חיה: פגשתי קבוצת ילדים סקרנים ומכבדים שהתעניינו מאוד בסיפורי האישי. מה ששיתפתי איתם משקף את סיפורם של הרבה צעירות וצעירים שראו בעליה לארץ הגשמה של חלומם, וכן צורת חיים בה ירגישו שייכות, יוכלו להתפתח ולהשפיע.

אני מאחלת לילדים לשמור על גישה סקרנית לחיים, לשאול שאלות בלי להתבייש, לרצות להתקדם ולהשתפר בהתמדה תוך כדי שמירה על יחסי אנוש מכבדים.

מילון

בואנוס איירס
בואנוס איירס (בספרדית: Buenos Aires) היא בירתה של ארגנטינה והעיר הגדולה ביותר בה. העיר היא חלק מהמטרופולין השנייה בגודלה בדרום אמריקה, גראן בואנוס איירס (בואנוס איירס רבתי). בואנוס איירס שוכנת לחופי נהר ריו דה לה פלטה. נמל העיר הוא מהגדולים בעולם, ומשרת גם את פרגוואי ואורוגוואי שכנותיה של ארגנטינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר שעומד בפני הרצון“

”סיפורי האישי משקף את סיפורם של הרבה צעירות וצעירים שראו בעלייה לארץ הגשמה של חלומם, וכן צורת חיים בה ירגישו שייכות, יוכלו להתפתח ולהשפיע“

הקשר הרב דורי