מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בגפי עזבתי את ישראל "וְעַתָּה הָיִיתִי למחנה גדול…."

שירי וסבא אבי בפתיחת התוכנית
ראשת קדימה ואבי בחתימת ערים תאומות
עזיבת ארץ ישראל בתום שירות חובה, נישואין, הקמת משפחה ועלייה לארץ ישראל

שמי אבי מזרחי, נולדתי בכפר סבא במדינת ישראל בשנת 1958.

את ילדותי עשיתי בכפר סבא כבן למשפחה מרובת ילדים, שבעה אחים ואחות אחת. מקומי היה השלישי במשפחה.

באותם שנים הכסף לא היה בנמצא, אך הורי החדירו בי אהבה ללימודים, למדינת ישראל, אהבה לזולת, עזרה הדדית ואחדות.

למדתי בבית ספר יסודי "בן צבי" בדיוק כמו נכדתי שירי, הייתי בתנועת הצופים, בדיוק כפי ששירי הולכת היום לתנועת הנוער. הצטרפות לתנועה היא מורשת משפחתית. אהבתי מאוד לשחק כדורגל ואף הצטרפתי לקבוצת הנוער של "הפועל כפר סבא".

בגיל 18 התגייסתי לצבא ועשיתי שירות חובה שלוש שנים.

סבא אבי שחקן כדורגל

תמונה 1

בתום השירות נסעתי לצרפת לשחק כדורגל באירופה ושחקתי בקבוצת כדורגל של מרסיי. הכרתי בצרפת עלמה צעירה יהודייה צרפתייה בשם ג'ואל שלימים הפכה להיות הסבתא של שירי.

המשפחה

תמונה 2

התחתנו ונולדו לנו שלושה ילדים מקסימים: סינדי, יאן אבא של שירי ולאה. הקמנו משפחה לתפארת, כאשר הגעגועים לישראל ואהבת ארץ ישראל, הייתה בליבנו והחדרנו אותה לילדינו, הם כמובן החדירו אהבה זו לנכדים שלנו. לא היה קל לחיות כיהודי בגולה בצרפת שרבים מתושביה מוסלמים. לא אחת סבלנו מאנטישמיות שבוודאי שמעתם עליה בכלי התקשורת. מה שהחזיק אותנו הייתה הקהילה היהודית שאני הייתי נשיאה.

סבא אבי נשיא הקהילה היהודית

תמונה 3

הקמנו חיי קהילה פעילים, בית כנסת, בית ספר יהודי. חגגנו יחד את חגי ישראל: חגי תשרי, חנוכה, פורים ועוד. יצרנו סוג של "ישראל קטנה בגולה". פתחתי אולפן לשיעורי עברית לילדים ולמבוגרים, שיעורים מיוחדים ללימודי הדרשה לקראת הבר מצוה לילדים שהגיעו לגיל מצוות.

ערים תאומות – קדימה צורן והעיר אלו – Allauch (צרפת)

האהבה לישראל והקשר הביאו לידי רעיון שלי, ליצור קשר בין עיר במדינת ישראל לעיר בצרפת וכך קרם הרעיון עור וגידים  לערים תאומות בין היישוב "קדימה-צורן" לעיר "אלו "בצרפת.

בשנת 2012 נחתמה ברית ערים תאומות בין "אלו" לקדימה-צורן, דגל ישראל התנוסס ברחבת העיריה ולאורך רחוב העיר "אלו" שבצרפת – דבר שהסב גאווה רבה לכל קהילת היהודים בעיר.

העיר אלו – Allauch – צרפת

תמונה 4

העיר אלו היא אותה עיר בה נולדו ילדי ונכדי. מידי שנה מגיעות משלחות "מאלו" בצרפת לקדימה צורן ומקדימה צורן לאלו. בחודש אפריל 2023 תגיע משלחת גדולה מצרפת לקדימה צורן.

סבא אבי וראשת מועצת קדימה-צורן בבית הכנסת באלו

תמונה 5

משלחת קדימה-צורן באלו 2013 (אתר הרשות)

משלחת קדימה-צורן באלו 2019(אתר הרשות)

היום כשאני רואה את נכדי ואת שירי לומדים בבית ספר בעיר התאומה בברית שאני חתמתי מרחיב את ליבי ואני שוב מלא שמחה וגאווה שכל משפחתי כאן בישראל בעיר התאומה ברית אותה יצרתי.

סבא אבי וראשת מועצת קדימה-צורן 

תמונה 6

בגפי עזבתי את ישראל "וְעַתָּה הָיִיתִי למחנה גדול…."

הזוית האישית

סבא אבי: נהניתי מכל רגע לחזור לספסל הלימודים עם נכדתי שירי ולחזור על שרשרת הדורות.זה כל כך חשוב, אם לא נדע מאיפה באנו לא נוכל להמשיך. אני מאחל לנכדתי הצלחה ושנשתקע טוב בארץ – עם ישראל חי!

שירי הנכדה: היה לי מרגש מאוד כי בדרך כלל אני לא כל הזמן רואה את סבא שלי ועכשיו אני רואה אותו וגם אני יותר קרובה לסבא שלי. אני רוצה גם להגיד תודה רבה למורה תמר, היא עזרה לנו והכל בזכותה! תודה רבה תמר.

מילון

גולה
ארץ אשר אינה המולדת

אנטישמיות
מונח מודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה⁻19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל. למרות הפירוש המילולי של המונח, "נגד השֵמִיִים", דהיינו שנאת כל בני הגזע השֵּׁמִי, אשר עמם נמנים בין היתר היהודים והערבים.

ציטוטים

”כשאני רואה שנכדי לומדים בבית ספר בעיר התאומה בברית שאני חתמתי ליבי מתרחב ואני שוב מלא שמחה וגאווה שמשפחתי בישראל“

הקשר הרב דורי